لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

حکومت طالبان لویه جرگه عنعنوی برگزار می‌کند


مولوی شهاب الدین دلاور، رئیس کمیسیون تماسِ حکومت طالبان با شخصیت‌های افغان
مولوی شهاب الدین دلاور، رئیس کمیسیون تماسِ حکومت طالبان با شخصیت‌های افغان

مولوی شهاب الدین دلاور، رئیس کمیسیون تماسِ حکومت طالبان با شخصیت‌های افغان گفته است که کمیسیونی برای برگزاری لویه جرگۀ عنعنوی تشکیل خواهد شد.

این را خبرگزاری باختر تحت کنترل حکومت طالبان به نقل از آقای دلاور گزارش داده است.

او که سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان نیز است، در مورد جزئیات این طرح از جمله زمان دقیق برگزاری جرگه و موضوع مورد بحث آن چیزی نگفته است.

اما او افزوده است که تمامی افغان‌ها به ویژه چهره‌های با نفوذی که در برقراری صلح، امنیت و پیشرفت نظام در افغانستان موثر باشند، در جرگه اشتراک خواهند کرد.

روشن نیست که هدف آقای دلاور، سیاستمدارانی هم است که همزمان با حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، کشور را ترک کرده اند یا نه.

اندر: طالبان برای کسب مشروعیت مجبور شدند که تصمیم برگزاری لویه جرگه را بگیرند.

احمد خان اندر، کارشناس امور سیاسی برگزاری لویه جرگه را مهم می‌داند اما به باور‌ش چگونگی برگزاری جرگه و این که به کی‌ها در آن اجازۀ شرکت داده می‌شود، مهم‌تر است: "آنان {طالبان} نخست به برگزار کردن لویه جرگه دل خوش نمی‌کردند و حتی به نام لویه جرگه ارزش نمی‌دادند. اما زمانی که آن‌ها با فشار‌های خارجی و فشار در داخل افغانستان رو به رو شدند، برای کسب مشروعیت مجبور شدند که تصمیم برگزاری لویه جرگه را بگیرند. اما روشن نیست که این جرگه چه شکل خواهد بود و کی‌ها در آن گردهم خواهند آمد."

رئیس کمیسیون تماسِ حکومت طالبان با شخصیت‌های افغان در حالی از کار روی تشکیل کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ عنعنوی سخن زده است که حکومت طالبان چند ماه را به ایجاد کمیسیون تماس با شخصیت‌ها اختصاص داد.


مقامات طالبان اخیراً اعلام کردند که به چهره های سیاسی اجازۀ برگشت به کشور و زندگی امن را می‌دهند، اما هیچ کرسی در دولت نخواهند داشت.

XS
SM
MD
LG