لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۸

افزایش نگرانی‌ها در مورد سیاست فزاینده‌ی طالبان بر وضع محدودیت‌ها بالای زنان افغان


جلوگیری از تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در شهر کابل از سوی طالبان مسلح
جلوگیری از تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در شهر کابل از سوی طالبان مسلح

سیاست فزاینده‌ی طالبان بر وضع محدودیت‌ها بالای زنان و دختران افغان، باعث افزایش نگرانی‌ها در داخل و بیرون از این کشور شده، آن‌چه که طالبان آن را رد می‌کنند.

در حالی‌که وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در اعلامیه تازه نگرانی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیوند با محدودیت‌ها بر زنان را "دور از واقعیت" عنوان می‌کند، به تازه‌گی ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته سیاست فزایندهٔ طالبان بر اعمال محدودیت‌ها بر زنان وضعیت بشری را به شدت متأثر کرده‌است.

وزارت خارجهٔ طالبان روز جمعه با نشر یک خبرنامه‌ی گفته که "از کشورهای جهان انتظار دارند تا با درک درست از واقعیت‌های عینی جامعهٔ افغانی به ارزش‌های دینی و فرهنگی افغانستان احترام بگذارند".

ریچارد بنیت گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد برای نظارت از وضعیت بشری افغانستان در یک بیانیه گفته است: "من از مقامات می‌خواهم که هرچهٔ زودتر سیاست و دستورالعمل‌های را که بر زنان تأثیر منفی می‌گذارد را پس‌ بگیرند، همچنان به حقوق زنان در بخش تعلیم، کاریابی و سایر امور عادی زنده‌گی برای مشارکت مساوی اولویت بدهند."

ریچارد بنیت گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد برای نظارت از وضعیت بشری افغانستان
ریچارد بنیت گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد برای نظارت از وضعیت بشری افغانستان

به‌شمول سازمان ملل متحد برخی از فعالان حقوق زن نیز از وضع محدودیت‌های روز افزون طالبان بالای آنان نگران اند و از طالبان می‌خواهند که به زنده‌گی و حقوق اجتماعی زنان احترام بگذارند.

نفیسه دانش فعال حقوق زن می‌گوید، طالبان باید به‌عنوان نظام حاکم به حقوق زنان مانند نصف دیگر از نفوس احترام بگذارند.

خانم دانش افزود: "اگر حکومت طالبان می‌خواهد که با جهان تعامل کند و نظام‌شان دو روزه نباشد، پس به حقوق اساسی دختران و زنان افغانستان احترام بگذارند."

با این همه، شماری دیگر از مدافعان حقوق زن می‌گویند، اگر محدویت‌های طالبان همین‌گونه ادامه یابد، نقش زنان افغان در زنده‌گی اجتماعی بسیار کمرنگ خواهد بود.

شبنم فعال حقوق زن و معلم مکتب به رادیو آزادی گفت: "از زمانی‌که طالبان بر افغانستان حاکم شدند، به جز از چند اداره آنان تمام زنان شاغل را خانه‌نشین کرده‌اند، طالبان می‌گویند که برای زنان فضای مناسب کاری را آمده می‌کنند، اما تا کنون کاری نکرده‌اند، ادامه محدودیت‌ها بالای زنان از سوی طالبان، افغانستان را با مشکلات سخت اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو خواهد کرد."

شماری از زنان افغان و یک طالب مسلح
شماری از زنان افغان و یک طالب مسلح

اما وزارت خارجهٔ طالبان در این خبرنامه گفته اند که با دیگر بر تعهد شان در بخش تأمین حقوق زنان، اطفال و اقلیت‌ها در چهارچوب دستورالعمل پذیرفته شدهٔ دینی و فرهنگی افغانان تأکید می‌کنند.

طالبان در حالی این سخنان را مطرح می‌کنند که همه روزه محدودیت‌های شان بر زنان را افزایش می‌دهند.

وضع محدودیت‌ها بر کار، تعلیم، سفر زنان بدون محرم و پوشانیدن صورت مورادی اند که واکنش‌ها و انتقادات تندی را در برابر طالبان در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG