لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

حکومت محلی طالبان در غور یک درصد معاش مامورین را به مدارس دینی اختصاص می‌دهد


نمایی از شهر فیروز کوه٬ مرکز ولایت غور
نمایی از شهر فیروز کوه٬ مرکز ولایت غور

حکومت محلی طالبان در غور، یک در صد معاش ماهوار کارمندان نهادهای دولتی را برای کمک به مدارس دینی جمع آوری کرده است.


مسوولان اداره محلی ولایت غور این موضوع را تایید می کنند اما می‌گویند پرداخت یک درصد معاش اجباری نه٬ بلکه اختیاری است.


شماری از کارمندان نهادهای دولتی در غور می‌گویند برای آنان گفته شده یک درصد معاش خود را به صورت اختیاری٬ ماهانه به مدارس دینی کمک کنند.


آنان روز جمعه به رادیو آزادی گفتند این پیام از طرف اداره محلی حکومت طالبان به‌گونه شفاهی توسط مسوولان ادارات به مامورین رسیده است.

یک تن از کارمندان نهادهای دولتی در غور که به علت حساسیت موضوع نخواست از او در گزارش نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت:"مه هم قبول کردم که یک فیصد معاش خود را بپردازم٬ تاحال از اکونت من پول وضع نشده".

غور یکی از ولایات فقیر نشین افغانستان که کارمندان ملکی دولتی و مردم آن به کمک نیاز دارند
غور یکی از ولایات فقیر نشین افغانستان که کارمندان ملکی دولتی و مردم آن به کمک نیاز دارند

حکومت محلی طالبان در ولایت غور هم جمع آوری یک درصد معاش کارمندان ملکی و نظامی به‌منظور کمک به مدارس دینی را در این ولایت تایید می‌کند.


هرچند آنان مقدار پول جمع آوری شده را نمی‌گویند اما می‌گویند که این پول را از معاش کارمندان وضع کرده اند.
عبدالواحد حماس سخنگوی والی طالبان در غور می‌گوید پیشنهاد جمع آوری یک درصد معاش کارمندان برای مدارس دینی یک ماه پیش از سوی مسوولان ادارات در جلسه اداری این ولایت مطرح شده بود.

برخی از مامورین دولتی در غور: ماتوان کمک به مدارس دینی را نداریم

سخنگوی والی غور می‌گوید پرداخت یک درصد معاش برای مدارس جبری نه بلکه اختیاری است
وی افزود برای جمع آوری این پول حساب بانکی ساخته شده که به گفته او اختیاردار این حساب بانکی جمعی از کسانی اند که او آنان را عالمان دین و افراد امانت دار می‌خواند.


او روز جمعه به رادیو آزادی گفت:" در کُل این به عنوان یک نهاد خیریه تمام علمای در واقع دین و خیر خواه تعیین شدند به عنوان یک نهاد خیریه، آنان مسوول این نهاد هستند".

اما یک تن دیگر از کارمندان نهادهای دولتی‌ در این ولایت که به علت حساسیت موضوع خواست نامش را در گزارش ننویسیم‌ به رادیو آزادی گفت برای آنان اختیار داده نشده بلکه ابلاغ شده که باید چنین کنند.
"رئیس دفتر آمد که در جلسه فیصله کردند بخاطر مدارس دینی باید کمک شود، مثل اینکه ما یک وقتی به سره میاشت کمک می‌کردیم ".


این فرد همچنان تاکید کرد بخاطر این موضوع به آنان مکتوب رسمی نرسیده بلکه به‌گونه شفاهی از سوی مسوولان ادارات شان گفته شده است.
یک تن دیگر از کارمندان ادارات دولتی این ولایت در پیامی به رادیو آزادی نوشت: " اکثرا کارمندان ادارات دولتی در ولایت غور مشکلات اقتصادی خیلی زیاد دارند یک فیصد چه که توان نیم فیصد پرداخت از معاش خود را ندارند".


بیشتر کارمندان دولتی ماهانه هشت هزار افغانی معاش دارند و پیش از این شماری از آنان به رادیو آزادی گفته اند که با این معاش نمی‌توانند به خواست‌های اقتصادی خانواده‌های شان برسند.
حکومت محلی طالبان در غور، یک درصد از معاش کارمندان دولتی را درحالی برای مدارس دینی جمع آوری می کند که مردم این ولایت می‌گویند از چالش های اقتصادی و ناداری رنج می برند.

XS
SM
MD
LG