لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

مشاوران شورای امنیت هشت کشور منطقه خواستار تامین امنیت در افغانستان شدند


  مشاوران شورای امنیت هشت کشور منطقه که در دوشنبه پایتخت تاجکستان نشستی را برگزار کرده بودند.
  مشاوران شورای امنیت هشت کشور منطقه که در دوشنبه پایتخت تاجکستان نشستی را برگزار کرده بودند.

مشاوران شورای امنیت هشت کشور منطقه میگویند که تامین امنیت در افغانستان به نفع منطقه است و در این زمینه بایستی تلاش های بیشتری صورت گیرد.

نشست مشاوران شورای امنیت هشت کشور منطقه روز در دوشنبهٔ - پایتخت تاجیکستان برگزار شد.


در پایان این نشست یک روزه٬ تاکید شد که امنیت در افغانستان به سود همه کشورهایی منطقه است٬ اما باید در امور داخلی افغانستان دخالت صورت نگیرد و درعوض٬ مسوولیت تامین امنیت در این کشور باید به رهبری افغانها صورت گیرد.


در اظهارات پایانی نشست مشاوران شورای امنیت هشت کشور همچنان گفته شد که همه جوانب باید رابطه شان را با افغانستان ادامه داده و همزمان برای تاسیس حکومت همه شمول، داشتن سیاست روشن داخلی و خارجی و رشد روابط دوستانه با تمام کشورها به ویژه کشورهای منطقه با افغانستان٬ کار کنند.

در نشست مشاوران شورای امنیت ملی نماینده گان چین، ایران، هندوستان، ازبیکستان، قرغزستان، روسیه، قراقستان و تاجیکستان شرکت کرده بودند.

نشست مشاوران شورای امنیت کشور های منطقه: همهٔ جوانب باید رابطه شان را با افغانستان ادامه داده و همزمان برای تاسیس حکومت همه شمول نیز تاکید شود

نمایندگان هشت کشور منطقهٔ از طالبان خواستند تا به حقوق و آزادی های همه شهروندان افغانستان بدون در نظرداشت قومیت آنان احترام گذشته شود.
در این نشست از وجود نگرانی‌ها بر افزایش فعالیت های هراس افگنانه در افغانستان نیز اشاره شده است.
اشتراک کننده های این نشست از حکومت طالبان خواسته اند تا برای از بین بردن تمامی گروه‌های هراس افگن، توقف فعالیت آنان و از بین بردن اردوگاهای آنان نیز کار کنند.


آنان تاکید کردند که فعالیت های گروه‌های هراس افگنی بین‌المللی در افغانستان، پناه‌گاه و یا آموزش دادن آنان یا طرح ریزی هر نوع عمل هراس افگنانه علیهٔ کشور های منطقه غیر قابل قبول خواهد بود.

انعام االله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان
انعام االله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان

طالبان تا اکنون در مورد بیانیه نشست مشاوران شورای امنیت هشت کشور منطقه٬ اظهار نظر نکرده اند، اما انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی، از برگزاری این نشست استقبال کرده و تاکید کرده است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

این در حالی است که انتقادهای اخیر از افزایش محدودیت‌های طالبان در زمینه کار، تحصیل و پوشش زنان افغان نگرانی‌ها و اعتراض‌هایی را برانگیخته است، آنچه که طالبان عملی کردن آن را از اصول های اسلامی عنوان می‌کنند.
طالبان پیشتر گفته اند که بر اساس چارجوب اسلامی به حقوق زنان متعهد هستند و اطمینان داده اند که برای تشکیل یک دولت همه شمول تلاش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG