لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

نهاد های دفاع از خبرنگاران در افغانستان از وضعیت خبرنگاران و رسانه ها نگران اند


عکس آرشیف : گروهی از خبرنگاران افغان در کابل
عکس آرشیف : گروهی از خبرنگاران افغان در کابل

علی اکبر خیرخواه خبرنگار روزنامهٔ صبح کابل پنج روز می‌شود ناپدید است. خانواده این خبرنگار میگویند که وی از پنج روز به این طرف به خانه برگشته و اطلاعی از وی در دست نیست .

لیلما٬ مادر علی اکبر٬ به رادیو آزادی گفت که پسرش ساعت ۲ پس از چاشت به هدف تهیه گزارش از خانه بیرون شد و تا امروز هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

« او از خانه بیرون شد گفت میرم گزارش میتم و از آن‌جا آمده به پوهنتون میروم، ما شیشتیم که میایه، ساعت شش شد، هفت، هشت و نه شد اما نیامد، باز برادرکش رفت پشتش گشت، حوزه ، حوزه هیچ کدام معوماتی نداند، دلداری هم نداد که برین ما پیدا می‌کنیم، نگرانش زیاد هستیم، دیگه خوابم نمی‌برده به جیز تشویش هیج دیگه نان خوردن شب و روز خود را نمی‌دانیم.»

علی اکبر خیرخواه
علی اکبر خیرخواه

او از طالبان می‌خواهد تا در پیدا کردن پسرش او را یاری کنند.

ناپدید شدن علی اکبر خیرخواه٬ خبرنگار ۲۴ ساله از باشنده های اصلی ولایت بامیان٬ نگرانی های را میان نهاد های حامی رسانه‌ها در داخل و بیرون بر‌انگیخته است.

کمیتهٔ جهانی محافظت از خبرنگاران که مقر آن در شهر نیویارک است
کمیتهٔ جهانی محافظت از خبرنگاران که مقر آن در شهر نیویارک است

استیون باتلر هماهنگ کنندهٔ آسیایی کمیتهٔ جهانی محافظت از خبرنگاران در اعلامیه‌یی گفته است،‌« ناپدید شدن علی اکبر خیرخواه خبرنگار در کابل و اخراج مرجان وفا خبرنگار زن از یک کنفرانس مطبوعاتی در هرات بر نگرانی ها در مورد خطرات و سوء استفاده از خبرنگاران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان افزوده است».

در اعلامیه این کمیته آمده است، طالبان مسئول اند تا امنیت خبرنگاران را تامین و به همه اعضای مطبوعات زن و مرد اجازه دهند تا آزادانه گزارش دهی کنند.

این نهاد دریافته است که ریاست استخبارات طالبان روی رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌یی کنترول دارند و بر آنان فشار می‌آورند. اما طالبان این ادعا را رد کرده اند.

طالبان در ادامه وضع محدودیت ها بر زنان٬ به دختران و زنان مجری برنامه های تلویزیونی دستور داده اند تا هنگام ظاهر شدن در برنامه ها بخشی ازچهره شان را بپوشانند.
طالبان در ادامه وضع محدودیت ها بر زنان٬ به دختران و زنان مجری برنامه های تلویزیونی دستور داده اند تا هنگام ظاهر شدن در برنامه ها بخشی ازچهره شان را بپوشانند.

در همین حال، فدراسیون بین المللی خبرنگاران فرمان حجاب اجباری بر زنان خبرنگار را نکوهش کرده و از طالبان می خواهد که به همه خبرنگاران زن اجازه دهد تا مستقل و بدون مداخله کار کنند.

این فدارسیون فرمان طالبان را به عنوان حذف نظامند زنان خبرنگار از فعالیت‌ها در رسانه ها دانسته و نقض کامل آزادی مطبوعات و بیان خوانده است.

ابوذر صارم سرپلی رئیس نهاد رسانه‌یی افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، ناپدید شدن و یا زندانی شدن خبرنگاران بدون دلیل٬ باعث ایجاد وحشت میان همه اعضای رسانه ها شده است.

«گرفتاری خبرنگاران بدون گفتن به وزارت اطلاعات و فرهنگ،یا نهاد ها مشکل ساز است، این روند بر کار رسانه‌یی تاثیر می‌گذارد یک ترس و وحشت را در دل همه پیدا می‌کند»

خواستیم در مورد ناپدید شدن آقای خیرخواه از مقام‌های طالبان بپرسیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

در تازه ترین مورد شب جمعه یک رسانه به نام افغان نیوز توسط افراد ناشناس مورد دست‌برد قرار گرفته است.

طالبان: خبرنگاران میتوانند در چهارچوب قوانین فعالیت های خود را ادامه بدهند

برات علی بهکام مسئول این رسانه در کابل به رادیو آزادی گفت:

« به أساس گفته های همسایه ها ساعت سه شب، افراد ناشناس داخل دفتر شدند، تمام دروازه های دفتر را شکستند، تمام وسایل دفتر را به‌هم ریختند، پنج پایه لپتاب، یک کمره و یک مودم وایفای فعلا مفقود است.»

به گفتهٔ آقای بهکام با وجود این که رسانه‌ها وضع اقتصادی و امنیتی خوبی ندارند، به فعالیت‌های شان ادامه داده‌اند، اما چنین رویداد‌ها خبرنگاران را از نگاه اقتصادی و مصونیت جانی بیشتر نگران می‌کند.

در این مورد از وزارت داخله نیز پرسیدیم، اما عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت یاد شده در تماس تلفونی به رادیو آزادی گفت، در این مورد بررسی‌های شان را آغاز خواهند کرد.

اگرچهٔ طالبان پیش از این بارها گفته‌ اند که به اساس قوانین حکومت به آزادی بیان متعهد هستند، اما با آن‌هم گرفتاری، ناپدید شدن خبرنگاران و محدودیت ها در برابر خبرنگاران به ویژه زنان همه روزه در حال افزایش است و این کار واکنش‌های داخلی و جهانی را در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG