لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

بانو «لیا غضنفر» جایزهٔ بین المللی دریافت کرد


نهاد بین المللی فرنت لاین دیفندرز از زمان سقوط حکومت افغانستان به فعالین مدنی و خبرنگاران در افغانستان کمک کرده است.
نهاد بین المللی فرنت لاین دیفندرز از زمان سقوط حکومت افغانستان به فعالین مدنی و خبرنگاران در افغانستان کمک کرده است.

لیا غضنفر جواد مدافع حقوق بشر در افغانستان و شماری از مدافعان حقوق بشر از سودان ، بلاروس ، زمبابوی و مکسیکو به عنوان برندگان جایزۀ سالانۀ فرنت لاین دیفندرز اعلام شدند.

لیا ، مدیر اجرایی سازمان همبستگی زنان برای عدالت است.

نهاد موسوم به مدافعان خط مقدم یا فرنت لاین دیفندرز مستقر در شهر دوبلین پایتخت اریلند در تویترش نوشته است که این بانوی افغان در زمینۀ بلند کردن صدای زنان در سراسر افغانستان کار مهمی را انجام داده است.

این سازمان افزوده است که او برای حقوق زنان داد خواهی کرده و در زمینۀ بالا بردن آگاهی علیه آزار و اذیت جنسی ، ازدواج اجباری و ازدواج کودکان تلاش کرده و از قربانیان شکنجه حمایت کرده است.

به گفتۀ سازمان فرنت لاین دیفندرز ، با آنکه لیۀ غضنفر جواد فرصت بیرون شدن از افغانستان را داشت اما خواست که در این کشور باقی بماند و کارش را در شرایط دشوار ادامه دهد.

پیش از این در هفتۀ جاری نام هدا خموش یکی از زنان دیگر فعال افغانستان در فهرست صد چهرۀ تاثیرگذار جهان در مجلۀ امریکایی تایم قرار گرفت.

او پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در برابر محدودیت ها بر زنان در این کشور چند بار دست به اعتراض زده بود.

بانو خموش در ماه جنوری برای اشتراک در کنفرانس اسلو در مورد افغانستان به ناروی رفت و دیگر بازنگشت.

سه روز پیش انیسه شهید خبرنگار پیشین طلوع نیوز همراه با تیمی از خبرنگاران اوکراینی جایزۀ خبرنگار شجاع سال ۲۰۲۲ را دریافت کرد.

از فعالیت های فعالان و خبرنگاران زن در افغانستان در سطح بین المللی در حالی ستایش و برایشان جایزه اهدا می شود که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ، زنان با محدودیت های فزاینده در این کشور رو به رو اند.

در حالیکه طالبان می گویند که حقوق زنان را در چهارچوب شریعت اسلامی رعایت می کنند ، فعالان زن می گویند که طالبان به دنبال حذف زنان از زندگی عمومی اند.

دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان از ۹ ماه به این طرف از رفتن به مکتب محروم اند و زنان در بسیاری ادارات این کشور حضور ندارند.

طالبان اخیراً حجاب را در افغانستان اجباری کردند و به مجریان زن در تلویزیون ها دستور دادند که هنگام اجرای برنامه صورت شان را بپوشانند.

XS
SM
MD
LG