لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

امریکا و دنمارک ارسال اسلحه و مهمات را به اوکراین آغاز کردند


آرشیف
آرشیف

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته که منتظر شنیدن خبر خوب در مورد دریافت سلاح در این هفته است. اما زلنسکی در سخنرانی دیشب خود در این مورد جزئیات بیشتر نداد.

زلنسکی وضعیت نظامی در دونباس در شرق اوکراین را بسیار پیچیده توصیف کرد و افزود که دفاع در برخی از نقاط از جمله شهر سیویرو دونتسک و لیسچانسک، آخرین مناطق عمده تحت کنترل اوکراین در منطقه لوهانسک، متوقف شده است.

او گفت که از همه کسانی که در برابر حمله روسیه در اوکراین مقاومت کردند، سپاسگزار است.

زلنسکی همچنین افزود که اوکراین به نقطه ای نزدیک می‌شود که هم از نظر فنی و هم از نظر توانایی حمله، از روس‌ها پیشی می‌گیرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

این اظهارات پس از آن ابراز شده که الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین به تازگی گفت که کشورش دریافت راکت های ضد کشتی هارپون را از دنمارک و مهمات مهم دیگر را از ایالات متحده امریکا آغاز کرده است.

براساس گزارش‌ها، نیروهای روسیه در روزهای اخیر دستاورد های در دونباس داشته اند. منطقه دونباس شهرهای لوهانسک و دونتسک را در بر می‌گیرد.

ریاست ارکان قوای مسلح اوکراین دیروز شنبه گفت که نبرد برای کنترل شهر سیویرو دونتسک با راه اندازی عملیات تهاجمی نیروهای روسیه روز جمعه ادامه داشت.

این نهاد در بیانیه در صفحه فیسبوکش نوشته که نیروهای روسی با استفاده از آتش توپخانه، عملیات تهاجمی را اجرا کردند.

وزارت دفاع بریتانیا در گزارشی روز گذشته اعلام کرد که اگر روسیه موفق به تصرف کامل منطقه دونباس شود، کرملین احتمالاً آنرا به عنوان یک دستاورد عمده سیاسی تلقی می‌کند و می‌تواند از آن برای توجیه تهاجم خود به مردم روسیه استفاده کند.

در همین حال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولز صدراعظم جرمنی دیروز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو کردند.


فرانسه گفت که مکرون و شولز از پوتین خواستند تا محاصرۀ بندر اودیسا از سوی روسیه را لغو کند تا به صادرات غلات اوکراین اجازه دهد.

کرملین گفت که پوتین به این دو مقام گفته که مسکو مایل است راه های را برای ازسرگیری حمل و نقل غلات از بنادر بحیره سیاه برای اوکراین امکان پذیر کند.

XS
SM
MD
LG