لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

نیویارک تایمز: جنگ افغانستان در کنار موارد منفی، پهلو‌های دیگری هم دارد


روزنامه نیویارک تایمز چاپ ایالات متحده امریکا
روزنامه نیویارک تایمز چاپ ایالات متحده امریکا

نیویارک تایمز

  • روزنامه نیویارک تایمز با نشر چندین تصویر از سربازان امریکایی به موضوع افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، شماری از سربازان امریکایی تجارت های را بر اساس تجربه هایی که در افغانستان و سایر کشور ها آموخته اند، به راه انداخته اند.

در ادامه آمده است، سه تن از امریکایی ها در سال ۲۰۱۴ با شماری از دهقانان در افغانستان دیدار کردند و سپس برنامۀ را تحت نام «رومی سپایس» به اجرا گذاشتند.

به نوشته روزنامه، یکی از این امریکایی ها گفته بود که با آوردن زعفران در اتاقی که حضور داشتند، حیران شده بود زیرا از بوی خوش آن شاید هر آشپزی بیخود شود.

در ادامه آمده است که این برنامه برای حدود چهار هزار زن در افغانستان زمینه کار را فراهم کرد اما بنیانگذاران پروژه نمی خواستند تا در حمایت حکومت های امریکا و افغانستان قرار داشته باشند زیرا هر دو دولت برای شان موفق ثابت نشده بودند.

تعدادی ازربازان امریکایی کار و بار تولید چپلی به شیوه افغانی را آغا ز کرده اند

همچنان از ماتیو گریفین یک سرباز امریکایی نقل شده که پس از دوره ماموریتش در افغانستان و دیدار از یک کارخانه تولید چپلی در کابل، در امریکا تولید چنین چپلی ها را آغاز کرد.

نیویارک تایمز عکس هایی را هم از کسب و کار این سربازان نشر کرده و نوشته است که جنگ افغانستان در کنار موارد منفی اش، پهلو های دیگری هم دارد که شاید آموزش تجارب نیرو های امریکایی از افغانستان یکی از آنها باشد.

مجله نیوزویک

  • مجله نیوزویک به مناسبت سی ام می، روز یادبود، از سربازان امریکایی که در افغانستان کشته شده اند، مطلبی را به نشر رسانده است.

مجله به نقل از امیلیا گرین٬ دختر هارولد گرین٬ که در افغانستان کشته شده بود، نوشته که این روز برایش خوشحالی نمی آورد.

امریکایی ها همه ساله از سی ام می به عنوان Memorial Day یا روز یادبود، به آن عده از سربازان کشور شان ادای احترام می کنند که در بیرون ایالات متحده کشته شده اند.

یک شرکت به نام "بیرق های شجاعت" نظامیان بازنشستۀ امریکایی پیشنهاد کرده که امریکایی ها می توانند این روز را به همدیگر شان مبارکباد گویند. امیلیا گرین به نیوزویک گفته، از سوی شرکت های مختلف ایمیل های را دریافت کرده اما از پیام های آنها ناراحت شده زیرا به باورش، این روزی است که به یادبود از قربانیان جنگ برگزار می شود، نه روز مبارکی.

به گفتۀ امیلیا، روز یادبود رخصتی است و با آغاز تابستان، زمان خرسندی، اما او افزود٬ برای آنهائیکه عزیزان شان را از دست داده اند، بدترین روز سال است.

XS
SM
MD
LG