لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

روسیه برای کاهش محاصره بنادر اوکراین ابراز آماده گی کرده است


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ( سمت چپ) و رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ( سمت چپ) و رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه

رئیس جمهور روسیه در یک صحبت تلفنی با همتای ترُکی خود گفته که مسکو آماده است تا در همکاری با انقره٬ محاصره بندرهای اوکراین را کاهش دهد و صادرات غله از این بنادر ازسرگرفته شود.

در یک اعلامیه یی که از جانب کرملین به نشر رسیده٬ به نقل از رئیس جمهور ولادیمیرپوتین آمده است که وی در صحبت تلفونی روز دوشنبه با رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به آمادگی روسیه برای همکاری با شرکای ترکی در ترانزیت بحری اشاره کرده که صادرات گندم و غله جات از بنادر اوکراین را نیز شامل میشود.

در اعلامیه کرملین تذکریافته است که جانبین دربارۀ تضمین دریانوردی مصئون در بحیره های سیاه و آزوف و دور کردن تهدید ماین های کارگزاری شده٬ صحبت کردند.

ترکیه آماده است تا تلاش ها به هدف خاتمه دادن به جنگ اوکراین را از سر بگیرد

دهها کشتی اموال تجارتی در بندرهای اوکراین گیرمانده توسط نیروهای روسیه به محاصره کشیده شده و درنتیجه صادرات گندم ودیگر اقلام از اوکراین و روسیه که درمجموع ۳۰ فیصد کُل صادرات گندم در جهان را دارند٬ متوقف شده است.

جامعۀ جهانی از مسکو خواسته که بنادر را باز کند وبه صادرات غله از اوکراین اجازه بدهد.

رئیس جمهور پوتین در صحبت تلفونی هفته گذشته با امانویل مکرون رئیس جمهور فرانسه واولاف شولز صدراعظم آلمان گفت که روسیه آماده است تا درجستجوی گزینه ها برای ادامه صادرات از بندرهای بحیره سیاه کمک کند.

اما درعین حال وی دور کردن محاصره بندر های اوکراین را به رفع تحریم های مرتبط ساخت که غرب بخاطر حمله ۲۴ فبروری روسیه به اوکراین٬ وضع کرده است.

ازسوی دیگر ، دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت که اردوغان به پوتین گفته که ترکیه آماده است تلاش‌های خود را برای خاتمه جنگ در اوکراین از سرگرفته و دریک سیستم نظارتی میان اوکراین ، روسیه و ملل متحد سهم بگیرد .

مذاکرات ماه مارچ میان نمایندگان اوکراین و روسیه در استانبول کدام پیشرفت نداشت٬ ولی ترکیه که هم با مسکو و هم با کییف روابط نزدیک دارد٬ بارها پیشنهاد میانجیگری کرده است.

XS
SM
MD
LG