لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۹

سازمان ملل: قاچاق مواد مخدر و مواد کیمیاوی مرتبط با آن از افغانستان به جهان افزایش یافته


میزان تولیدو قاچاق مواد مخدر در افغانستان هنوز به پیمانه زیاد وجود دارد.
میزان تولیدو قاچاق مواد مخدر در افغانستان هنوز به پیمانه زیاد وجود دارد.

سازمان ملل متحد از افزایش چشم گیر در تولید و قاچاق مواد مخدر و مواد کیمیاوی مرتبط به آن در افغانستان خبر میدهد.

در دو گزارش جداگانه که به تازه گی از سوی دو اداره سازمان ملل متحد نشر شده، در آن گفته شده که تولید مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان افزایش یافته و قاچاق آن به خارج از این کشور نیز بیشتر شده است.

ده ما میشود که هیچ نهاد داخلی و خارجی بررسی مستقلی را در رابطه به وضع کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان انجام نداده، اما شماری از نهادهای خارجی یافته های تخمینی شان را در این مورد نشر کرده اند.

در گزارش تازه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته شده که در دو سال اخیر تولید و قاچاق مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه تولید شیشه و هیرویین در افغانستان افزایش یافته است.

طالبان گفته اند که کشترار های کوکنار را در افغانستان تخریب کرده و کشت دوباره را نیز اجازه نمیدهند
طالبان گفته اند که کشترار های کوکنار را در افغانستان تخریب کرده و کشت دوباره را نیز اجازه نمیدهند

در این گزارش گفته شده که هرچند حکومت طالبان کشت کوکنار را منع قرار داده، اما تا حال هیچ نشانه وجود ندارد که این حکم رهبر حکومت طالبان سبب کاهش در تولید و قاچاق مواد مخدر خواهد شده باشد.

طالبان: با قاچاقبران و تولید کننده های مواد مخدر برخورد جدی صورت میگیرد

ملا عبدالحق همکار٬ معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان میگوید، آنان تولید مواد مخدر کیمیاوی را نیز منع کرده اند و کسانی که دست به چنین کار ها می زنند٬ به جزاء محکوم خواهند شد:

"ما تولید شیشه را بگونه مطلق منع کردیم و سایر انواع مواد مخدر که ارتباطی با کشت ندارد نیز کاملاً منع شده است. فروشنده گان و قاچاقبران آن دستگیر و به محاکم سپرده خواهند شد."

یافته های یک گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر ملل متحد که چهار روز قبل نشر شد، نشان میدهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از یک میلیارد قرص نشه آور در آسیا ضبط شده است.

از این میان، دو هزار کیلوگرام مواد مخدر کیمیاوی، به شمول شیشه و هیرویین سهم افغانستان است که در این کشور تولید شده و هنگامی ضبط شده که قرار بود از طریق کشورهای بالکان به اروپا قاچاق شود.

کریم اتل عضو ولسی جرگه اسبق افغانستان
کریم اتل عضو ولسی جرگه اسبق افغانستان

کریم اتل عضو ولسی جرگه اسبق افغانستان نا دیده گرفتن مشکلات افغانستان، به ویژه مسئله مواد مخدر را سبب نگرانی میداند و از سازمانهای بین المللی میخواهد که در جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان همکاری کنند:

"تا زمانی که به افغانستان توجه جدی صورت نگیرد، به ویژه از سوی شورای امنیت، امکان آن وجود دارد که تولید مواد مخدر به شدت ادامه یابد و منفعت کلان آن هم به هموطنان ما نمی رسد، بلکه منفعت بزرگ و پول آن را خارجی ها و کسانی می برند که اکثراً بر ضد مواد مخدر بحث میکنند."

نگرانی سازمان ملل متحد از افزایش تولید مواد مخدر و مواد کیمیاوی مرتبط به آن در افغانستان در حال است که بررسی ها از جریان مراجعه معتادان به مراکز ترک اعتیاد نشان میدهد که استفاده از هیرویین، شیشه و تابلیتهای نشه آور در افغانستان نیز افزایش یافته است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG