لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

حکومت طالبان برای مهار آتش‌سوزی در نورستان از چین خواستار کمک شده است


عکس آرشیف : بخشی از جنگلات ولایت نورستان
عکس آرشیف : بخشی از جنگلات ولایت نورستان

حکومت طالبان برای مهار آتش سوزی در ولایت نورستان که از چندین روز به این طرف بخشی از جنگلات را به خاکستر مبدل کرده ٬ از چین خواستار کمک شده است.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجهٔ طالبان، ناوقت روز پنجشنبه در دیدار با سفیر چین در کابل از این کشور برای مهار آتش سوزی خواستار کمک شده است.


عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت در صفحهٔ توییتر‌اش نگاشته است که آقای استانکزی در دیدار با سفیر چین از او خواسته است تا برای مبارزه با آتش سوزی جنگل‌های نورستان کمک فوری کند.


به گفتهٔ آقای بلخی، سفیر چین به شیرمحمد عباس استانکزی اطمینان داده است که خواست او را با حکومت‌اش در میان خواهد گذاشت و پس از بررسی های ابتدایی اقدام خواهند کرد.

اما هنوز روشن نیست که چین چه زمانی و چگونه برای مهار آتش سوزی اقدام خواهد کرد.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان

در همین حال، تلویزیون ملی افغانستان تحت مدیریت طالبان از سفر یک هیئت بلند پایهٔ طالبان از کابل به نورستان خبر داده است که به مقام‌های محلی این ولایت در مورد مهار آتش سوزیی توصیه‌هایی کرده است.


قاری حبیب الله، ولسوال نورگرام ولایت نورستان به رادیو آزادی گفت که آتش تا حدودی مهار شده است، اما در مورد آینده آن نگران است. به گفتهٔ‌ او، احتمال گسترش آتش بیشتر وجود دارد.


« اکنون آتش کاملا تحت کنترل است اما به مناطق زیادی آسیب وارد کرده است، چندین روز است که تلاش‌ها پی‌هم ادامه دارد، اما گفته نمی‌توانیم که کاملا تحت کنترول است، زیر شمال است و زغال را از یک سو به سوی دیگری می‌برد، بیم آن وجود دارد که مشکل پیش شود.»

تاکنون نزدیک به ۱۷ صد جریب جنگل از اثر آتش تخریب شده است.

وی گفت، بر اساس معلومات ابتدایی تاکنون نزدیک به ۱۷ صد جریب جنگل از اثر آتش تخریب شده است.

ادامهٔ آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های نورگرام و نشتر ولایت نورستان که نُه روز قبل اغاز شده است٬ به نگرانی های مردمان محل افزوده است.

سید گل و نعمت الله باشندگان این ولسوالی به رادیو آزادی گفتند:
«آتش در حال گسترش است و مناطق زیادی را در برگرفته، سرعت آتش زیاد است. توسط شمال و باد از یک کوه به کوه دیگر منتقل می‌شود، مردم در این بخش ناتوان اند، اگر کمک صورت نگیرد، مهار کردن آن دشوار است ٬ ما تلاش می‌کنیم جلو آتش را بگیریم و این را با امارت اسلامی نیز شریک ساختیم، اما آن‌ها نمی توانند بیایند و کار خود را انجام دهند.»

گزارش ها حاکی از آن اند که این رقم به بیشتر از ۱۵۰ هکتار زمین می‌رسد.

نورستان که در شرق افغانستان موقعیت دارد پوشیده با جنگل‌ها است. در سال ۲۰۲۰ این ولایت به عنوان پارک ملی نام‌گذاری شد.


در عین حال، کارزار «نورستان را نجات دهید» در شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر راه اندازی شده و مردم خواستار کنترل آتش سوزی جنگل‌های این ولایت شده اند.
بسیاری از کاربران نورستانی در توییتر گفته‌اند که در حال حاضر شدت آتش به اطرف خانه های مسکونی گسترش یافته که شش تن از مردم محل زخم برداشته‌اند، اما ولسوال نورگرام می‌گوید که تعداد زخمی ها سه نفر است و خانه‌های مسکونی نیز از آتش محفوظ هست.

XS
SM
MD
LG