لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

برای نخستین بار پنبه تولید افغانستان به ایران و ترکیه صادر می‌شود


کشتزار پنبه در ولایت کندهار
کشتزار پنبه در ولایت کندهار

پس از سال‌های طولانی٬ برای اولین بار پنبه تولید شده پارک صنعتی کندهار به ایران و ترکیه صادر می‌شود.

در حال حاضر سالانه صد هزار تُن پنبه در ولایت کندهار تولید می‌شود و قرار است با رفع برخی از مشکلات این رقم افزایش یابد.

در فابریکه پروسه پنبه در پارک صنعتی کندهار یک عشاریه سه میلیون دالر امریکایی سرمایه گذاری شده که هم اکنون ۵۰ نفر در آن کار می‌کنند.

حاجی عصمت الله مسئول این فابریکه می‌گوید از پنبه کشت شده در کشور ، پنبه خالص، کنجاره و روغن تولید می‌شود.

به گفته وی٬ پنبه تولید شدۀ افغانستان حالا بر علاوه پاکستان٬ به ایران و ترکیه هم صادر می‌شود ولی مشکلات بانکی هنوز هم برای آنها موانع زیاد ایجاد می‌کند: "ما روزانه ۳۰ تُن تولید داریم. ولی متاسفانه به اساس پالیسی خارجی سیستم بانکی ما متوقف شده ، ما قبلاً به پاکستان پنبه می‌فرستادیم که پول از طریق حساب بانکی در حساب ما در کندهار جمع می‌شد. اکنون خارجی ها این پروسه را متوقف ساخته و سیستم بانکی کار نمی‌کند. پنبه که ما به پاکستان فرستادیم پول‌های آن به پیمانه وسیع در آنجا بند است."

روزانه ده‌ها تُن پنبه تولید شده در کندهار به بیرون از افغانستان صادر می‌شود.
روزانه ده‌ها تُن پنبه تولید شده در کندهار به بیرون از افغانستان صادر می‌شود.

کارمندان فابریکه می‌گویند که کار آنها معیاری است ، اما پرچاوی برق و سیستم بانکی مشکل بزرگ برای شان ایجاد کرده.

رحمت الله یک تن از کارمندان این فابریکه می‌گوید: "ما همه کارگران بکار مشغول هستیم. وقتی که برق نباشد کار فابریکه کاملاً متوقف است. کارگران بیکار می‌شوند. در هر فابریکه ۶۰ تا ۷۰ نفر کار می‌کنند و اگر برق نباشد یک برسه کارگران فابریکه می‌مانند و دیگران می‌روند."

در حال حاضر سالانه صد هزار تُن پنبه در ولایت کندهار تولید میشود

سید سرور امانی مسئول اطاق تجارت و صنایع کندهار می‌گوید بعد از مشکلات در بخش تجارتی با پاکستان آنها توانسته اند که پنبه تولید شدهٔ این فابریکه را به ایران و ترکیه بفرستند.

او افزود: "ما یک لک تُن در گذشته تنها به پاکستان می‌فرستادیم. در پاکستان یک سلسله مشکلات ایجاد شد که مشکل اساسی این بود که تا حال هم یک مقدار پول صنعتکاران ما در آنجا بند مانده، ما به آنها پنبه دادایم اکنون آنها بهانه می‌کنند و می‌گویند که شما در لست سیاه هستید و اگر ما از طریق بانک و یا حواله به شما پول بدهیم ما هم در لست سیاه شامل می‌شویم. صنعت‌کاران مجبور شدند که یک راه بدیل را جستجو کنند و خوشبختانه ایران و ترکیه هم به آن لبیک گفتند. آنها به پنبه ما بسیار نیاز دارند و اکنون صادرات پنبه ما به ایران و ترکیه هم شروع شده."

مقامات محلی در ولایت کندهار گفته اند که با آغاز فعالیت بند برق کجکی٬ بخش اعظم مشکلات پارک صنعتی این ولایت مرفوع خواهد شد
مقامات محلی در ولایت کندهار گفته اند که با آغاز فعالیت بند برق کجکی٬ بخش اعظم مشکلات پارک صنعتی این ولایت مرفوع خواهد شد

علاوه بر این از سال‌ها به این سو صنعتکاران و مسئولان فابریکه ها در کندهار از پرچاوی برق شکایت دارند. اما احسان الله امین یک مقام «برشنا شرکت» کندهار می‌گوید که تا سه ماه دیگر مشکل برق پارک صنعتی در کندهار کاملاً حل خواهد شد.

او در ادامه گفت: "ما مشکل پارک صنعتی را درک می‌کنیم. با فعال شدن فابریکه کجکی این مشکل کاملاً حل خواهد شد. هم اکنون فاز دوم کار فابریکه کجکی جریان دارد و انشاالله به زودی، بین دو تا سه ماه کار فاز دوم آن تکمیل خواهد شد و همزمان بر لین آن هم کار شروع شده. لین سابق آن در جنگ‌ها تخریب شده. وقتی که فاز دوم فعال شد انشالله در هلمند، کندهار و ولسوالی های اطراف آنها مشکلات برق مردم و صنعتکاران حل خواهد شد."

سالانه هم اکنون ۱۰۰ هزار تُن پنبه از کندهار بخارج صادر می‌شود و صنعتکاران می گویند که اگر مشکل برق آنها رفع شود این مقدار بیشتر خواهد شد.

مسئلان اطاق تجارت و صنعت کندهار می‌گویند که علاوه بر این یک تعداد سرمایه گذاران خارجی تمایل نشان داده اند که در بخش‌های معادن و صنایع در این ولایت سرمایه گذاری کنند.

XS
SM
MD
LG