لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

نیروهای اوکراینی بخش های از دست رفته در شرق اوکراین را دوباره تصرف کردند


گوشه یی از منطقه جنگ زده دونباس اوکراین
گوشه یی از منطقه جنگ زده دونباس اوکراین

حکومت اوکراین می گوید، در حالیکه حملات روسیه برای تصرف منطقۀ شرقی دونباس ادامه دارد، نیروهای اوکراینی ۲۰ درصد از اراضی را که در شهر سیویرودونتسک از دست داده بودند، پس گرفته اند.

اوکراین گفته است که می تواند با ادامه درگیری ها این مناطق را تا دو هفته دیگر حفظ کند.

سرهی هایدی، رئیس اداره نظامی منطقه لوهانسک گفته که نیروهای اوکراینی به حفظ مواضع شان در داخل شهر سیویرودونتسک ادامه می دهند و در حال عقب راندن نیروهای روسیه در چندین منقطه هستند.

سرهی هایدی گفته، به محض اینکه سلاحهای دوربرد کافی غربی داشته باشند، نیروهای توپچی روسیه را از مواضع شان٬ دور خواهند کرد.

قرار است ایالات متحده دستگاه پیشرفته هایمرس را در اختیار قوای اوکراینی بگدارد
قرار است ایالات متحده دستگاه پیشرفته هایمرس را در اختیار قوای اوکراینی بگدارد

مقامهای ارشد وزارت دفاع ایالات متحدۀ(پنتاگون) گفته اند، حداقل سه هفته طول میکشد که هایمرس(HIMARS) پیشرفته ترین سیستم راکتی امریکا که میتواند اهداف را تا فاصله ۸۰ کیلومتری از بین ببرد، به جبهه جنگ در اوکراین برسد .

پاولو کیریلنکو والی دونتسک گفته که نیروهای روسیه در ۱۵ کیلومتری شهر اسلوویانسک قرار دارند.

نیروهای روسیه در ۱۵ کیلومتری شهر اسلوویانسک قرار دارند.

سخنگوی شهر ادویسه در جنوب اوکراین نیز گفته که یک راکت روسی به یک ذخیره گاه محصولات زراعتی در منطقه اودیسه اصابت کرده و در این رویداد دو تن زخمی شده اند.

الکسی روزنیکوف وزیر دفاع اوکراین در کنفرانس امنیتی « گلوبسک 2022» در براتیسلاوا از طریق یک لینک ویدیویی گفته است:

"کرملین در تلاش است تا جنگ را به یک مرحله طولانی سوق دهد. وضعیت در بخش مناطق جنوب اوکراین که به طور موقت اشغال شده، به درجه اول در منطقه خرسون، گواه آن است که اردوی روسیه به جای پیشروی، دفاع لایه ای ایجاد می کند."

الکسی روزنیکوف وزیر دفاع اوکراین
الکسی روزنیکوف وزیر دفاع اوکراین

ادارۀ استخباراتی بریتانیا تخمین کرده که اکنون روسیه بیش از ۹۰ درصد منطقه لوهانسک در شرق اوکراین را تحت کنترل خود دارد و احتمالاً در دو هفته آینده کنترل این منطقه را کامل خواهد کرد.

آیا ولادیمیر زلنسکی رهبر اوکراین مانند وینستون چرچیل بریتانیایی است، یا مثل محمد اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان؟ به عبارۀ دیگر، آیا زلنسکی یک مقاومت تاریخی را رهبری خواهد کرد و یا در حالی که دولتش فروپاشیده، می گریزد؟

این سوال ها هفته ها قبل از آغاز تهاجم روسیه در اواخر فبروری، در یک جلسه توجیهی خصوصی مقامات استخباراتی ایالات متحده امریکا مطرح شده بود.

اما ادارات استخباراتی ایالات متحدۀ امریکا، در نهایت ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین را دستکم گرفتند، ولی در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، حتی در حالیکه پیشبینی میکردند که دستور حمله بر اوکراین را خواهد داد، اضافه گویی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG