لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

صد روز پس از حمله روسیه بر اوکراین؛ ولودیمیر زلنسکي: وضعیت همچنان بسیار دشوار است


نمایی از یک شهر ویران شدۀ اوکراین پس حمله روسیه
نمایی از یک شهر ویران شدۀ اوکراین پس حمله روسیه

در حالی‌که تهاجم غیر قانونی مسکو بر اوکراین امروز (۳ جون) وارد صدمین روز آن شد، جنگ‌های خانه به خانه، در شهر سیویرودونتسک ادامه دارد.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ناوقت شب گذشتۀ خود گفت، در جنگ‌های سیویرودونتسک در شرق اوکراین موفقیت‌هایی بدست آمده، اما به‌گفتۀ او به‌طور کلی، وضعیت همچنان "بسیار دشوار" است.

آقای زلنسکی می‌افزاید: "وضعیت دونباس طی یک روز تغییر قابل توجهی نکرده‌است. ما در جنگ‌های سورودونتسک موفقیت‌هایی داریم، اما هنوز برای گفتن زود است. این سخت‌ترین منطقه‌ای است که اکنون داریم. مانند شهرها و مناطق نزدیک لیسیچانسک، باخموت و مناطق دیگر."

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

مقامات گفته اند که ۸۰ درصد شهر سیویرودونتسک توسط نیروهای روسیه کنترول می‌شود و در حالی‌که نیروهای اوکراینی منتظر رسیدن اسلحۀ پیشرفته‌ای هستند که واشنگتن وعده داده، تلاش می‌کنند تا از پیشروی نیروهای روسیه جلوگیری کنند.

سرهی هایدی، رئیس اداره نظامی منطقه لوهانسک گفته که حدود ۸۰۰ تن از جمله کودکان در پناهگاه‌های زیرزمینی یک فابریکۀ مواد کیمیایی مخفی شده‌اند.

به‌گفته هایدی، کسانی‌که پنهان شده‌اند ساکنان محل هستند که از آن‌ها خواسته شده بود، شهر را ترک کنند، اما آن‌ها نپذیرفتند.

نیروهای اوکراینی گفته اند که در جریان حمله بر مواضع روسیه در منطقه جنوبی اشغالی خرسون، پیشرفت قابل توجهی داشتند و نیروهای اوکراین حدود هشت کیلومتر از"سرزمین اشغالی" را آزاد کردند.

قبل از این زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی به پارلمان لوکزامبورگ گفته بود که روسیه کنترول یک پنجم قلمرو اوکراین را در دست دارد.

سخنرانی تلویزیونی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
سخنرانی تلویزیونی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
  • طرح اولیه و دسترسی روسیه به اهداف استراتژیک اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن خبری روزانه خود گفته که در مقایسه با طرح اولیه، روسیه هیچ یک از اهداف استراتژیک خود را بدست نیاورده است.

در بولتن خبری بریتانیا گفته شده که نیروهای روسیه نتوانسته اند به اهداف اولیه خود برای تصرف مراکز دولتی در کیف و سایر مناطق اوکراین برسند. مقاومت سرسختانه اوکراین و ناکامی در تأمین امنیت میدان هوایی "هوستومل" در حومۀ شهر کیف در ۲۴ ساعت اول تهاجم، منجر به عقب راندن عملیات تهاجمی روسیه شد.

ادارۀ استخبارتی بریتانیا تخمین کرده که در حال حاضر روسیه بیش از ۹۰ درصد منطقه لوهانسک را در شرق اوکراین تحت کنترول دارد و احتمالاً در دو هفته آینده کنترول کامل این منطقه را بدست خواهد آورد.

مقامات غربی تخمین کرده‌اند که به تحویل‌دهی سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته به اوکراین حدود سه هفته دیگر باقی مانده و نیروهای اوکراینی در حال آماده شدن برای حمله بیشتر بر نیروهای روسیه هستند.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا و ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
جو بایدن رئیس جمهور امریکا و ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در واشنگتن گفت، درگیری در اوکراین به یک "جنگ فرسایشی" تبدیل و باعث آن شده که روسیه در دست‌یابی به هدف اولیه خود یعنی پیروزی برق‌آسا شکست بخورد.

ستولتنبرگ بعد از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در قصر سفید به خبرنگاران گفت که طبیعتاً جنگ‌ها غیر قابل پیش‌بینی هستند و بنابر این فقط باید برای مدت طولانی آماده بود.

به‌گفته ستولتنبرگ، به احتمال زیاد، جنگ دور میز مذاکره خاتمه خواهد یافت و آن‌چه در جریان گفتگوها اتفاق می‌افتد، ارتباط تنگاتنگ با وضعیت میدان جنگ دارد.

در این حال بریجت برینک سفیر جدید امریکا در اوکراین بعد از ارائۀ اعتبارنامه‌اش به ولودیمیر زلنسکی گفته که تحویل‌دهی کمک‌های نظامی امریکا تسریع خواهد شد.

ولی مقام‌های ارشد پنتاگون گفته اند، حداقل سه هفته طول می‌کشد که هایمرس (HIMARS) پیشرفته‌ترین سیستم راکتی ایالات متحده که می‌تواند اهداف را تا فاصله ۸۰ کیلومتری از بین ببرد، به جبهه جنگ برسد و این سؤال مطرح می‌شود که آیا این سیستم به موقع خواهد رسید یا خیر، تا جلو پیشرفت‌های آهسته، اما پیوسته روسیه را بگیرد.

سیستم راکتی هایمرس
سیستم راکتی هایمرس

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بار دیگر دیروز در مورد به‌گفتۀ او "سناریوهای کاملاً نامطلوب و نسبتاً ناخوشایند" در صورت استفاده از آخرین تسلیحات ارائه شده توسط غرب علیه روسیه هشدار داد.

XS
SM
MD
LG