لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

برخی از جنگلات نورستان همچنان در شعله های آتش می‌سوزد


آتش‌سوزی در جنگلات نورستان خسارات فراوانی به بار آورده است
آتش‌سوزی در جنگلات نورستان خسارات فراوانی به بار آورده است

با آنکه بخش زیادی از آتش‌سوزی ها در جنگلات کنر خاموش گردیده است٬ اما آتش‌سوزی درجنگلات نورستان همچنان ادامه یافته است.

جمال الدین یکی از باشندگان ولسوالی چپه دره به رادیو آزادی گفت که آتشسوزی در جنگل تورتم هنوز خاموش نشده ، دیروز مردم تلاش کردند که خاموشش کنند ولی از همۀ مردم قریه خواسته شده که امروز درخاموش ساختن آتش٬ سهم بگیرند.

" آتشسوزی مهار نشده و قرار است یکتعداد زیاد مردم برای آتش نشانی بروند . ما چهار مسجد داریم درقریه ، درهرچهار مسجد از مردم خواستیم که همه بیایند برای خاموش ساختن آتش تلاش کنند ."

قبل از این از آتش‌سوزی در بخشی از جنگلات چپه دره در ولایت کنر نیز گزارش شده بود ولی خبرنگار محلی رادیوآزادی گزارش میدهد که این آتش‌سوزی ها تا حد زیاد مهار شده است.

آتش از جنگلات نورستان به کنر و بعدآ به لغمان نیز سرایت کرده بود
آتش از جنگلات نورستان به کنر و بعدآ به لغمان نیز سرایت کرده بود

ولی دربارۀ آتش سوزی درجنگلات نورستان٬ جای که آتش از همان جا به سایر نقاط سرایت کرد٬ گزارش های ضد ونقیض داده شده است.

باشنده گان محل: حدود پانزده کیلومتر جنلگلات نورگرام سوخته اند

عبدالرقیب یکی از باشندگان ولسوالی نورگرام نورستان دوشنبه شب به رادیو آزادی گفت٬ آتش‌سوزی که تقریبا دوهفته پیش در جنگلات درۀ شام رخ داده بود٬ تا حدی زیاد مهار شده است.

" آتشسوزی که در درۀ شام مربوط ولسوالی نورگرام رخ داده بود ، درآنجا تقریبا به طول پانزده کیلومتر جنگلزارهای بسیار انبوه بودند از درختان مختلف به شمول درختان جلغوزه که مردم از آن حاصل می گرفتند وهمچین درختان ارچه ودیگر درختان با ارزش٬ همه ازبین رفت ."

مقامات محلی ولایات کنر ونورستان که چند روز پیش گفته بودند٬ آتش‌سوزی دربرخی از جنگلات مهار شده ولی بعد ازاینکه در دوسه روز اخیر ادعا شد که آتش دربرخی جنگلات هنوز هم شعله می‌کشد٬ از اظهار نظر خود داری کردند.

باشندگان کنر ونورستان از حکومت طالبان وموسسات جهانی خواستند تا برای جلوگیری از چنین آتش‌سوزی ها درآینده امکانات آتش نشانی فراهم کنند چون اقتصاد مردم اکثرآ به این جنگلات وابسته است.

حاصلات جلغوزۀ نورستان به چین و برخی کشور های دیگر صادر می شود.

هرچند دلیل اصلی آتش‌سوزی معلوم نیست٬ ولی برخی باشندگان محل میگویند این حریق به علت اختلافات برسر جمع آوری حاصلات جلغوزه رخ داده است.

XS
SM
MD
LG