لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

ایالات متحده و جرمنی از طالبان خواسته اند حقوق بشر و حق کار و تحصیل زنان را تامین کنند


تعدادی از اعضای گروه طالبان هنگام گشت زنی در کابل
تعدادی از اعضای گروه طالبان هنگام گشت زنی در کابل

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و وزیر خارجه جرمنی روز گذشته یکبار دیگر روی رعایت موازین حقوق بشری تاکید کردند و از طالبان خواستند تا در مبارزه با تروریسم همکار باشند.

توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان روزگذشته (سه‌شنبه) پس از دیدار با مقام های امارت متحده عربی در رشته تویت های خود گفت که امریکا و امارات متحده عربی موضع مشترکی دارند و هر دو کشور می‌خواهند ببینند که آیا طالبان به وعده های خود در مورد مبارزه با تروریسم، تامین حقوق بشر و ثبات اقتصادی در افغانستان عمل می‌کنند یا خیر؟

او افزود که با احمد بن علی صایغ وزیر دولت در امور خارجی و سالم الزابی مشاور وزارت خارجه امارات متحده عربی دیدار کرده و در مورد افغانستان گفتگوی مفصل و سازنده داشته است.

تام وست نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان
تام وست نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان

از زمان برگشت دوباره طالبان به قدرت، خواست های عمده جامعه جهانی از حکومت طالبان٬ فراهم کردن زمینه تحصیل برای دختران، ایجاد زمینه های کار برای زنان، احترام به حقوق اساسی همه افغانها از جمله اقلیت ها، ایجاد حکومت همه شمول و جلوگیری از حملات احتمالی بر کشورهای دیگر از قلمرو افغانستان بوده است.

این خواسته های است که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان شرط گذاشته در همین حال اننا بایربوک وزیر خارجه جرمنی روز گذشته یکبار دیگر از طالبان خواست تا به حقوق بشر احترام قایل شوند.

اننا بایربوک وزیر خارجه جرمنی و بلاول بوتو وزیر خارجه پاکستان هنگام سخنرانی در کنفرانس خبری مشترک در اسلام آباد
اننا بایربوک وزیر خارجه جرمنی و بلاول بوتو وزیر خارجه پاکستان هنگام سخنرانی در کنفرانس خبری مشترک در اسلام آباد

او روز گذشته پس از دیدار با بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی خود در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت که جامعه جهانی باید یک صدا مشترکاً طالبان را بفهماند که آنها در مسیر اشتباه در حرکت اند.

خانم بایربوک افزود٬ تا زمانی که طالبان در این مسیر در حرکت اند هیچ فرصتی برای عادی سازی روابط و به رسمیت شناختن آنان منحیث حاکمان مشروع افغانستان٬ وجود نخواهد داشت.

وی افزود که در رژیم طالبان دختران از حق تحصیل محروم شده اند٬ زنان تقریباً از اشتراک در زندگی عام رانده شده اند و صدای مخالفان به گونه ظالمانه سرکوب می‌شود.

وزیر خارجه جرمنی: تا زمانی که طالبان در مسیر اشتباه در حرکت اند هیچ فرصتی برای عادی سازی روابط و به رسمیت شناختن آنان٬ وجود نخواهد داشت.

وزیرخارجه جرمنی تاکید کرد که هر موردی به غیر از کمک های بشردوستانه به افغانها باید مشروط به موضوع حقوق اساسی افغانها از سوی طالبان باشد.

طالبان تا هنوز در مورد این اظهارات ابراز نظر نکرده اند اما پیش از این گفته بودند که حقوق همه افغانها را بر اساس قوانین شرعی تامین می‌کنند.

نزدیک به یازده ماه از به قدرت رسیدن دوباره طالبان می‌گذرد اما تا هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG