لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

حکومت طالبان در آستانه یک‌ ساله‌گی؛ حکومتی که تا هنوز در تلاش کسب مشروعیت است


تعدادی از افراد طالبان در کابل
تعدادی از افراد طالبان در کابل

حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در آستانۀ یک سالگی قرار دارد٬ اما تا به حال هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و مشروعیت‌اش هم در داخل کشور با پرسش مواجه است.


جامعۀ جهانی به شمول امریکا از طالبان خواسته اند که یک حکومت همه‌شمول ایجاد کنند، به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان احترام بگذارند و روابط‌شان را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.

اما گزارش سیزدهم شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که طالبان در کنار عمل نکردن به این موارد، مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند.

اما آیا جامعۀ جهانی برای این مشکلات فشار لازم را بر طالبان وارد کرده اند؟

شفیق همدم، مشاور پیشین ناتو در افغانستان
شفیق همدم، مشاور پیشین ناتو در افغانستان

شفیق همدم، مشاور پیشین ناتو در افغانستان می‌گوید، جامعۀ جهانی موضع‌اش در مقابل طالبان را حفظ کرده و به همین دلیل تا به حال حکومت‌شان به رسمیت شناخته نشده است.

"طالبان هنوز هم وعده می دهند، از جامعه جهانی زمان می‌خواهند و یک دیپلماسی فعال را در پیش گرفته اند. آنان به دنیا می‌گویند که در آیندۀ نزدیک این شرایط را تکمیل خواهند کرد و اطمینان خاطر می‌دهند. "

سمیع یوسفزی، خبرنگار و آگاه مسایل سیاسی اما می‌گوید، جامعۀ جهانی به گونۀ لازم و مطابق یک برنامه بر طالبان فشاری قوی وارد نمی‌کند.

"جامعۀ جهانی آنقدر به طالبان فشار نمی‌آورد، به اندازه‌ای که توقع می‌رود. دلیل آن این است که هیچ جایگزینی برای طالبان وجود ندارد، زیرا بیم آن می رود که این کشور بار دیگر وارد جنگ شود و گروه‌های دیگر به افغانستان بیایند."

از سوی دیگر اسحاق اتمر، آگاه سیایسی برخورد نرم جامعۀ جهانی طالبان را نتیجۀ یک تعامل می‌داند.

تلاش های طالبان برای رسمیت یافتن حکومت شان در کابل٬ تا کنون از سوی جامعه جهانی پاسخ مثبت نیافته است

"این بدان معناست که ما گروهی را مجبور نکردیم که در برابر جامعۀ جهانی و افغانان موضع سخت بگیرند. اما من فکر نمی‌کنم که این آخرین راه حل باشد و طالبان را تشویق کند که روابط خود با تروریست‌ها و القاعده را قطع کنند. جهان از چنین زبان نرمی برای جلوگیری از وضع محدودیت بر آموزش زنان، بی احترامی به حقوق زنان و بحران انسانی پیش روی افغانستان استفاده می‌کند."

امریکا و شرکای جهانی‌اش پیش از حاکمیت طالبان در یک اعلامیۀ مشترک خطاب به طالبان گفتند که اگر قدرت را از مجرای نظامی در دست بگیرند، پیامد بدی خواهد داشت. اما طالبان به این هشدار توجهی نکردند و وارد کابل شدند.

پس از آن طالبان از آغاز حاکمیت‌شان در ۱۵ آگست تا به حال بارها از امریکا و جامعۀ جهانی خواستند که حکومت‌شان را به رسمیت شناسند و روابط‌شان را با طالبان عادی بسازند، اما خواست‌ها همواره با پاسخ رد مواجه شده است.

ما از طالبان در مورد اختلافات‌شان با جامعۀ جهانی و این که با وجود موضع نرم جامعۀ جهانی در برابر آنها چرا حکومت‌شان را به رسمیت نمی‌شناسد پرسیدیم.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، آنها با جامعه جهانی درگیری ندارند، اما جهان باید مشکلات بزرگ افغانستان را درک کند.

"تا به حال این گونه معلوم می‌شود که آنها شرایطی را در میان می‌گذارند که موضوعات داخلی افغانستان است. آنها باید روی موضوعات خارجی تمرکز کنند و بر اساس آن اصول جهانی با ما تعامل کنند که برای به رسمیت شناختن و تعامل کشورها ضروری است."

آقای مجاهد می‌افزاید، آنان حاضر هستند که به شمول موضوعات حقوقی روی تمام مسایلی که مورد نگرانی جامعۀ جهانی است، گفت‌وگو کنند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن ۳ بار به گونۀ رسمی با نمایندگان امریکا و اتحادیۀ اروپا دیدار کرده اند، اما با آنگونه که توقع می‌رفت، این دیدار ها نتایج خوبی را در پی نداشتند.

در کنار این امریکا، اتحادیۀ اروپا و بانک جهانی کمک‌هایی را که در بخش پیش‌برد برخی پروژه‌های توسعه‌ای و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اعلام کرده بودند، متوقف کردند.

XS
SM
MD
LG