لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

وزیر خارجه روسیه وارد ترکیه شد؛ اوکراین در صدر آجندای مذاکرات است


 سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه سفر دو روزه خود به ترکیه را آغاز کرده و در آنجا در مورد رفع موانع بر صادرات گندم و غلات از اوکراین٬ گفتگو خواهد کرد.

موضوع عمده این گفتگو ها، افتتاح یک دهلیز امنیتی برای کشتی های حامل غلات اوکراینی است.

ترکیه پیشنهاد کرده تا امنیت این کاروان های دریایی را از بنادر بحیره سیاه اوکراین بگیرد٬جای که در اثر حملات مسکو در حال حاضر مسدود شده اند.

در اجندای سفر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، ملاقات با مولود چاووش اغلو همتایی ترکی اش به روز سه شنبه برنامه ریزی شده بود. همچنین خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت که پیشرفت قابل توجهی در مورد توافق احتمالی برای اجازه صادرات غلات حاصل شده است.

خبرگزاری دولتی انادولوی ترکیه این اظهارات را به نقل از آقای آکار ساعتی پیش از ورود لاوروف به ترکیه نشر کرد.

بنادر بحری و زمینی اوکراین از زمان تهاجم روسیه به این کشور صحنه درگیری ها و فعالیت های نظامی است.
بنادر بحری و زمینی اوکراین از زمان تهاجم روسیه به این کشور صحنه درگیری ها و فعالیت های نظامی است.

روسیه از زمان آغاز تهاجم خود در ۲۴ فبروری بر اوکراین، بخش های زیادی از سواحل اوکراین را تصرف کرده است و کشتی های جنگی روسیه کنترول بحیره سیاه و بحیره آزوف را در اختیار خود دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفته گذشته به رجب طیب اردوغان همتایی ترکی خود گفت که مسکو آماده همکاری با انقره برای آزادسازی حمل و نقل دریایی است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دیروز به خبرنگاران گفت که اوکراین هنوز هم نیاز دارد تا برای صادرات غلات، سواحل خود را از مواد منفجره پاکسازی کند.

او گفت که این کار به کشتی ها اجازه می دهد که پس از بررسی توسط اردوی روسیه، این کشور مطمین شود که هیچ سلاحی توسط این کشتی ها حمل نمی شوند این کشتی ها تنها وارد بنادر شده، بارگیری کنند و با کمک روسیه به آب های بین المللی بروند.

صادرات گندم و غلات اوکراین از موضوعات اساسی مذاکرات در ترکیه است

از سوی دیگر سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه گفته که دو بندر اصلی اوکراین در بحیره آزوف که از سوی نیروهای روسیه تصرف شده اند آماده از سرگیری حمل و نقل غلات اند.

اما او افزود که کییف همچنان باید مسیر های بندری خود را از مواد منفجره پاکسازی کند تا این صادرات انجام شود.

بندر عمده اودیسا اوکراین هنوز هم مسدود باقی مانده است.

حمله روسیه به اوکراین باعث اختلال در عرضه گندم و سایر کالا ها از دو کشور شده است و این روند نگرانی های را در مورد خطر کمبود مواد خوراکی و افزایش گرسنگی در سرتاسر جهان ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG