لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

طالبان ادعا میکنند که در یک ماه گذشته نزدیک به چهارصد قاچاقبر را دستگیر کرده اند


بسیاری از کسانی که تاکنون بازداشت شده اند دوسیه های شان به محاکم سپرده نشده است.
بسیاری از کسانی که تاکنون بازداشت شده اند دوسیه های شان به محاکم سپرده نشده است.

بر بنیاد ادعای حکومت طالبان، از میان بیش از دو هزار فرد مظنون که در یک ماه گذشته به اتهام جرمهای جنایی دستگیر شده اند، ۳۹۰ تن آنان به قاچاق و فروش مواد مخدر متهم اند.

بر بنیاد معلومات وزارت داخله حکومت طالبان، نظامیان آنان در یک ماه گذشته ۲۸۷ عملیات را به هدف دستگیری فروشنده گان و قاچاقبران مواد مخدر در افغانستان اجرا کرده اند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت، از نزد افراد دستگیر شده ۵۶۷۵ کیلوگرام مواد مخدر مختلف النوع بدست آمده است.

" در این عملیات بیش از بیست کیلوگرام مورفین، بیش از پنجاه و شش کیلوگرام امفیتامین یا (شیشه)، بیش از هزار کیلوگرام تریاک، نزدیک به سه هزار کیلوگرام چرس، بیش از یک صد و سی کیلوگرام هیرویین، سه صد لیتر شراب، شصت و پنج کیلوگرام کشمش تخمر شده، چهار هزار و هفت صد قرص تابلیت کا و شش صد کیلوگرام مواد کیمیاوی به دست نیروهای امنیتی افتاده است."

حکومت طالبان در حالی از کشف بیش از پنج هزار کیلوگرام مواد مخدر تنها در یک ماه خبر میدهد که نزدیک به ده ماه میشود که آنان دوباره در افغانستان به قدرت رسیده اند، اما در این مدت هیچ گزارشی از حریق مواد مخدر به نشر نرسیده است.

در دورهٔ حکومت پیشین٬ هر ماه دهها دوسیه از قاچاقبران مواد مخدر طی مراحل میشد
در دورهٔ حکومت پیشین٬ هر ماه دهها دوسیه از قاچاقبران مواد مخدر طی مراحل میشد

در حکومت قبلی در هر ماه بیش از ده دوسیه جرمی قاچاقبران مواد مخدر در مرکز عدلی و قضایی طی مراحل می شد و محاکم این مرکز بالای متهمان حکم صادر میکردند.

هرچند حکومت طالبان سه ماه قبل از آغاز دوباره کار مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر خبر داد، اما در این مدت هیچ گزارشی از برگزاری جلسه قضایی در محاکم این مرکز نشر نشده است.

وحید فرزه‌یی حقوقدان میگوید، نگهداری متهمان برای زمان طولانی در زندان بدون حکم محکمه نقض حقوق بشری انسانها است.

طالبان در این اواخر شماری از دهقانان را نیز به دلیل ادامه کشت کوکنار بازداشت کرده اند که از سرنوشت شان اطلاعی در دست نیست

" تعداد زیادی از افرادی که در افغانستان مرتکب جرایم، به شمول جرایم جنایی و قاچاق مواد مخدر شده اند، تا هنوز سرنوشت بیشتر آنان از لحاظ محاکماتی روشن نیست و این نقض حقوق بشری افراد هم از لحاظ دینی و هم قانونی میباشد. چون هر انسانی که تحت نظارت قرار میگیرد و ازادی اش سلب می شود، در باره سرنوشتش باید به زودی به اساس قانون اجرآت صورت بگیرد."

با اجرایی شدن فرمان ملا هبت الله رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار، در کنار قاچاقبران مواد مخدر، در هفته های اخیر تعدادی از دهقانان نیز به اتهام کشت کوکنار دستگیر شده اند، اما در رابطه به سرنوشت آنان گزارشی در دست نیست.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG