لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

دهقانان بادغیس گیاه هینگ را جایگزین کوکنار ساخته اند


گیاه هینگ که کشت آن در ولایت بادغیس رایج شده است
گیاه هینگ که کشت آن در ولایت بادغیس رایج شده است

بسیاری از دهقانان ولایت بادغیس گیاه هینگ را جایگزین کشت مواد مخدر کرده اند. آنان می گویند که هینگ نسبت به کشت تریاک حاصل و فایده بیشتر دارد.

باز محمد که بیل در دست دارد در میان بته های هینگ، علوفه های اضافی و هرزه را از بین می برد.

این دهقان پنجاه و پنج ساله، تا دو سال پیش در این زمینش کوکنار کشت می کرد. اما اکنون جای بته های کوکنار را، بته های هینگ گرفته است.

او امسال در ده جریب زمینش در قریه فرستان در جنوب شهر قلعه نو مرکز بادغیس هینگ کشت کرده است. بازمحمد به رادیو آزادی می گوید :

" کشت هینگ نسبت به کشت کوکنار خیلی بهتر است. هینگ یک گیاه تجارتی است و در هرجا که کشت شود فایده اش زیاد است."

هینگ یا انغوزه ریشه آن گوشتی و کلفت ساقه آن گوشتی که معمولآ بشکل بوته يا درختچه ای نمو می کند که بعضا ساقه آن به ارتفاع دو متر هم می رسد.

هنگ در طول دوران نمو فقط يکبار توليد گل می نمايد. انغوزه یا هنگ به رنگ نصواری تیره و سیاه، بیضوی کمی پهن و بسیار بدبو میباشد. حاصلات این بته به شکل شیره گردآوری می شود.

دو تن از دهقانان ولایت بادغیس
دو تن از دهقانان ولایت بادغیس

بر بنیاد آمار ریاست زراعت وآبیاری حکومت طالبان دربادغیس،از هر جریب زمین هینگ در زمان برداشت حاصل، تا پنجاه کیلو شیره به دست میاید.

از شیره هینگ بیشتر دوا و دیگر محصولات طبی ساخته می شود. هر کیلو گرام شیره بته هینگ امسال تا سی هزار افغانی به فروش می رسد.

هر کیلو گرام شیره بته هینگ امسال تا سی هزار افغانی به فروش می رسد.

عبدالحلیم ساجد کارشناس اقتصادی در بادغیس به این باور است که کشتزارهای هینگ اوضاع اقتصادی دهقانان این ولایت را دگرگون خواهد کرد.

او در این باره به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

:" هینگ گیاهی است که به علت مصارف کم و سود زیاد، بدیل مناسب برای کشت مواد مخدر می باشد. نسبت به محاسباتی که انجام شده است، گیاه هینگ دو الی سه برابر کشت مواد مخدر سودآوری دارد."

سودآوری هینگ عبدالباقی ۶۵ ساله یکی از دهقانان بادغیس را هم تشویق کرده که همراه با دو پسر جوانش در بیست جریب زمین این گیاه را کشت کند.

چشم امید او به این کشتزارهایش است که پس از چند سال بتواند فایده خوبی به دست بیاورد.

"کشت هینگ سه تا چهار سال زحمت دارد و پس از آن به دست میاید. اگر حاصل خوب شود؛ هر دهقان از یک جریب زمین کشت هینگ دو میلیون افغانی عاید به دست می آورد."

رئیس زراعت حکومت طالبان درولایت بادغیس می گوید،امسال یک هزار و چهارصد هکتار زمین در ولایت بادغیس هینگ کشت شده است.

او میگوید سال گذشته تنها هفتصد هکتار زمین در سراسر بادغیس هینگ کشت شده بود.

محسن احسان رئیس زراعت حکومت طالبان دربادغیس،می گوید که شیره هینگ برداشت شده از این ولایت، به کشورهای مختلف از جمله ایران، پاکستان و هند صادر می شود.

او افزود که حاصلات هینگ در سال های پیشرو دربادغیس چند برابر خواهد شد. رئیس زراعت بادغیس میگوید،این داره برای توسعه کشتزارهای هینگ، دهقانان بادغیس را تشویق و حمایت می کند:

" سه هزار هکتار زمین کشتزارهای هینگ در ولایت بادغیس وجود دارد. این کشتزارها در مناطق مختلف مانند ولسوالی مقر و شهر قلعه نو بیشتر کشت می شود. اما در ولسوالی های دیگر هم کماکان کشت می شود."

هینگ در دل دهقانان بادغیسی همانند بازمحمد بذر امید کاشته که بتوانند به کمک این بته ها از فقر و بیچاره گی نجات پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG