لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

دیدبان حقوق بشر: تخطی های حقوق بشری در افغانستان جدی است و باید تحقیق شود


بیشترین موارد تخطی های بشری به وسیله طالبان٬ این روز ها از ولایت پنجشیر گزارش داده شده است.
بیشترین موارد تخطی های بشری به وسیله طالبان٬ این روز ها از ولایت پنجشیر گزارش داده شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان می گوید که یافته های تازه دیدبان حقوق بشر در مورد ادعا های تخطی از حقوق بشر در افغانستان، با یافته های گذشته او همخوانی دارد.

ریچارد بنیت به روز جمعه در یک پیام در تویتر با اشاره به متهم شدن طالبان به شکنجه و بازداشت مردم در ولایت پنجشیر گفت که تحقیق شفاف و مستقلانه در این مورد نیاز است.

به گفتۀ بنیت، کسانی که مسئول چنین تخطی ها بوده اند، باید حسابده قرار داده شوند.

او در ادامه افزوده که تمامی جوانب جنگ مسئولیت دارند تا به مصئونیت غیرنظامیان در افغانستان توجه جدی کنند.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان
ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان

دیدبان حقوق بشر که مرکز آن در شهر نیویارک است، دیروز گفت که نیرو های طالبان، اعدام های خودسرانه را در ولایت پنجشیر و چند منطقه دیگر راه اندازی کرده اند و اسیران مسلح و سایر زندانیان را ناپدید می کنند. این نهاد، چنین اقدام ها را جنایت جنگی عنوان کرده است.

فرشته عباسی پژوهشگر دیدبان جهانی حقوق بشر هم دیروز در گفتگو با رادیو آزادی، از ادعا ها در مورد تخطی های حقوق بشری در ولایت پنجشیر یاد آوری کرد.

" گزارش های که از پنجشیر می آید، بسیار نگران کننده است. به همان خاطر ما در ماه ها و هفته های اخیر با افراد مختلف صحبت کردیم. خصوصاً مدافعین حقوق بشر و کسانی که وضعیت پنجشیر را از نزدیک دنبال می کنند. یافته های این صحبت ها را در یک گزارش نشر کردیم. این یافته ها نشان می دهد که طالبان پس از ماه می، حضور سنگین نظامی در پنجشیر دارند. یافته های گزارش نشان می دهد که نیرو های طالبان در پنجشیر، افراد ملکی را به اتهام داشتن ارتباط با جبهه مقاومت ملی افغانستان بازداشت کردند، شکنجه کردند و در مواردی این افراد را کشته اند."

فرشته عباسی پژوهشگر دیدبان جهانی حقوق بشر
فرشته عباسی پژوهشگر دیدبان جهانی حقوق بشر

از سوی دیگر٬ ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پیامی به رادیو آزادی این گزارش دیدبان حقوق بشر را رد کرد.

" اداره های امارت اسلامی به شمول ارگان های استخباراتی و امر بالمعروف در روشنایی دین مقدس اسلام با مجرمان برخورد می کند. هیچ موردی وجود ندارد که ثابت کند، نیرو های استخبارات بدون قضا و محکمه کسی را کشته یا اعدام کرده اند و یا هم کارمندان وزارت امر بالمعروف کسی را لت و کوب کرده باشند."

فرشته عباسی پژوهشگر دیدبان حقوق بشر می گوید، در چند ولسوالی ولایت پنجشیر، تا هنوز ده ها تن نزد طالبان زندانی اند و این افراد اجازه ندارند با اعضای خانواده های شان دیدار و ملاقات کنند، وکیل مدافع داشته باشند، و به محکمۀ که قضیه های آنها را به صورت عادلانه بررسی کند، دسترسی داشته باشند.

طالبان از نزدیک به ده ماه پیش که دو باره به قدرت رسیدند، بار ها از سوی نهاد های حقوق بشری به تخطی های بشری متهم شده اند، اما مقام های طالبان این اتهام ها را همواره رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG