لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

دو نهاد بین المللی دفاع از رسانه‌ها خواستار برخورد درست طالبان با خبرنگاران شدند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

اتحادیه خبرنگاران انگلستان و فدراسیون بین المللی خبرنگاران در گزارشی در مورد برخورد طالبان با خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که در برخی موارد طالبان خبرنگاران را شکنجه و لت و کوب کرده اند.


اتحادیه ملی خبرنگاران انگلستان و فدراسیون بین المللی خبرنگاران در این گزارش که به تاریخ دهم جون به نشر رسید٬ بگونه مثال از شکنجه رضا شهیر ذکر کرده اند. در گزارش آمده است این خبرنگار در سوم ماه جون پس از آن مورد لت و کوب طالبان قرار گرفت که به رسانه ها در باره چگونه گی بازداشت اش معلومات داده بود. رضا شهیر قبلآ توسط طالبان بازداشت گردیده بود.

این دو نهاد بین المللی از طالبان می خواهند به این حملات و خشونت‌ها پایان دهند.

یکی از خبرنگارانی که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

" از طرف ادارات امنیتی طالبان با خبرنگاران برخورد نادرست می شود. در اکثر موارد٬ طالبان فعالیت خبرنگاران را می‌گیرند، خبرنگاران را لت و کوب ٬ توهین و تحقیر و حتی بازداشت می کنند".

طالبان در مورد گزارش تازه اتحادیه خبرنگاران انگلستان و فدراسیون بین المللی خبرنگاران تبصره یی نکرده اند. اما در گذشته نشر چنین گزارش هایی را رد کرده اند.

براساس گزارش اتحادیه خبرنگاران انگلستان و فدراسیون بین المللی خبرنگاران٬ از زمان تسلط طالبان در حدود یک هزار خبرنگار مجبور به فرار افغانستان شده اند.
براساس گزارش اتحادیه خبرنگاران انگلستان و فدراسیون بین المللی خبرنگاران٬ از زمان تسلط طالبان در حدود یک هزار خبرنگار مجبور به فرار افغانستان شده اند.

در همین حال فدراسیون بین المللی خبرنگاران در یک گزارش خود گفته است که از ماه می سال ۲۰۲۱تا اپریل ۲۰۲۲، دوازده خبرنگار در افغانستان کشته شده اند. این گزارش می افزاید که از ماه اگست سال گذشته میلادی تاکنون حدود یک هزار خبرنگار مجبور به فرار از افغانستان شده اند.


از طرف دیگر زیرک فهیم معاون تلویزیون طلوع هم این مشکلات را می پذیرد اما می گوید "دلیل اصلی این مشکلات این است که فعلا در افغانستان کمیسیون تخطی رسانه ها نیست٬ تا زمانی که این کمیسیون نباشد زمینه دخالت سایر نهاد ها در کار رسانه ها موجود خواهدبود".

این نگرانی ها درحالی مطرح می شوند که پیش از این هم رسانه های مختلف از بازداشت، لت و کوب و شکنجه خبرنگاران توسط طالبان گزارش داده اند.

اخیرا گزارش های در مورد بازداشت و تهدید تعدادی از خبرنگاران از جمله جلالی یکی از گوینده های تلویزیون آریانا٬ بهرام امان خبرنگار طلوع نیوز و دو کارمند دیگر این رسانه ، جبران گوینده کابل نیوز و خالد قادری خبرنگار رادیو نوروز ٬ به نشر رسیده است.

XS
SM
MD
LG