لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

دیده‌بان حقوق بشر: خبرنگاران و یوتیوبر ها در افغانستان تحت فشار فزاینده قرار دارند


رسانه های افغانستان در جریان ماه های اخیر تحت فشار های قزاینده یی قرار داشته است
رسانه های افغانستان در جریان ماه های اخیر تحت فشار های قزاینده یی قرار داشته است

دیده بان حقوق بشر می‌گوید که طالبان بلاگرهای افغان را سرکوب می‌کنند و کارمندان رسانه‌یی را در افغانستان به طور فزاینده‌یی بازداشت و مجبور به "اعتراف" می‌شوند.


هیدر بار مسوول بخش زنان این سازمان در صحبت با رادیو آزادی گفته است که طالبان از شیوه های مختلف برای خاموش کردن رسانه‌ها در افغانستان استفاده می‌کنند.

بازداشت عبدالحنان محمدی تازه‌ ترین مورد از جریان بازداشت های خبرنگاران در افغانستان است. طالبان این خبرنگار را در ولایت کاپیسا بازداشت کرده اند. آقای محمدی معاون اتحادیه ژورنالیستان افغانستان در این ولایت است.

به تازه‌گی دیدبان حقوق بشر در گزارش خود از سرکوب بلاگرهای افغان و کارمندان رسانه‌یی یاد کرده و گفته که طالبان به‌طور فزاینده‌یی آنان را بازداشت کرده و مجبور به «اعتراف‌» می‌کنند.


بلاگرها کسانی اند که ویدیوهای کوتاه در رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند.

در این گزارش به عنوان مثال از اجمل حقیقی مُدل و یوتیوبر افغان یاد شده است.
هیدر بار مسوول بخش زنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این مورد میگوید:


"طالبان از اقدامات مختلفی برای خاموش کردن رسانه‌ها در افغانستان استفاده کرده اند، از ایجاد دستورالعمل‌های محدودکننده گرفته تا اعزام کارمندان اسختبارات برای ملاقات با کارکنان رسانه‌ها. اجبار کارکنان رسانه‌ها به اعتراف به جنایات مشکوک، پیامی را به دیگران می‌فرستد که به قوانین طالبان پایبند باشند - تاکتیکی که علیه زنان معترض که بازداشت شده و مجبور به اعتراف شدند، استفاده شد."


طالبان درباره گزارش تازه سازمان دیده‌بان حقوق بشر واکنش نشان نداده‌اند اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گزارش نهاد خبرنگاران بدون مرز مبنی بر بازداشت ۱۲ خبرنگار را نادرست خواند و گفت که بیشتر پرونده‌های خبرنگاران بازداشت شده جنایی و جدا از بحث خبرنگاری است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

این واکنش حکومت طالبان همواره از سوی نهاد های دفاع از رسانه ها و فعالین جامعه مدنی رد شده است.


در ۲۸ می ویدیویی از سوی اداره اسختبارات طالبان منتتشر شد که در آن اجمل حقیقی بلاگر افغان با سه همکارش با صورت‌های کبود به‌خاطر نشر ویدیوهایی در یوتیوب از حکومت طالبان و مردم عذرخواهی می‌کند.


با تلاش زیاد نتوانستیم به خانواده آقای حقیقی ارتباط برقرار کنیم اما دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته که این افراد همچنان در بند اند وهیچ وکیل یا اعضای خانواده شان نتوانسته اند آنان را ببینند.


خالد قادری شاعر و خبرنگار رادیو نوروز، میرزا حسنی مدیر رادیو صدای آفتاب، جما‌الدین دلدار خبرنگار رادیو گردیز، خان محمد سیال خبرنگار تلویزیون پیوستون در ارزگان، بصیره مصمم، اوغ بیگ غفوری و فیروز غفوری سه خبرنگار ولایت فاریاب، جواد اعتماد خبرنگار آژانس خبری آسوکا، علی‌اکبر خیرخواه خبرنگار صبح کابل، رومان کریمی خبرنگار و همکارش سمیع‌الله راننده رادیو سلام وطندار و فرزاد فلم‌بردار نیویورک تایمز و عبدالحنان محمدی معاون اتحادیه ژورنالیستان در ولایت کاپیسا از خبرنگارانی اند که در یک ماه اخیر از سوی استخبارات طالبان به بهانه‌های مختلف و بدون بررسی پرونده آنان از سوی کمیسوین تخطی‌های رسانه‌یی بازداشت شده اند که برخی پس از بررسی کوتا آزاد و برخی هنوز هم در بند طالبان اند.

XS
SM
MD
LG