لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

شکایت باشندگان کابل از افزایش رویدادهای جنایی


آرشیف - شماری از افراد گروه طالبان در شهر کابل
آرشیف - شماری از افراد گروه طالبان در شهر کابل

باشندگان مناطق مختلف کابل می‌گویند که دزدی‌ها در این شهر روز به روز در حال افزایش است.

عبدالمجید، باشندۀ منطقه احمدشاه بابا در کابل که به عنوان کارگر در این شهر کار می‌کند، می‌گوید که اواخر شب گذشته دزدان موترسایکل سوار در راه خانه‌اش پول و تلفون همراه‌اش را از او گرفتند.

او ادعا می‌کند که سرقت‌های مسلحانه در این شهر در حال افزایش است: "دزدی‌ در کابل به حدی افزایش یافته است که بعد از نماز شام و خفتن هیچکس نمی‌تواند از ترس دزدان در خیابان‌ها و جاده‌ها برایند، زیرا می‌ترسند که دزدان مسلح پول و موبایل شان را از آنها بگیرند و آنها را لت و کوب کنند."

او می‌گوید، بعد از این رویداد او وحشت‌زده شده و دیگر نمی‌خواهد که بعد از آذان شام بیرون از خانه باشد.

عبدالمجید گفت، فکر می‌کرد که با آمدن طالبان، میزان دزدی‌ها و جنایات به صفر می‌رسد، اما این اتفاق نیفتاد.

یکی از باشنده‌های کوتۀ سنگی کابل که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، چنین ادعایی می‌کند و می‌گوید، حکومت طالبان به جای اینکه دزدان را گرفتار کند مردم را هراسان ساخته و مردم نمی‌توانند در مقابل افزایش میزان دزدی‌ها صدای خود را بلند کنند.

طالبان باید برای نیروهای امنیتی خود یونیفورم منظم بسازند

او به رادیو آزادی گفت، مشکل اصلی نبود یونیفورم منظم برای نیروهای امنیتی طالبان است و هرکسی می‌تواند موی و ریش بگذارد و از آن برای حمل سلاح در کابل استفاده کند: "طالبان باید برای نیروهای امنیتی خود یونیفورم منظم بسازند تا آنها را از سارقان متمایز کند. حال اگر مردی ریش و موی بگذارد و لنگی بر سر بگذارد و سلاح حمل کند، چگونه تفکیک شود که کی دزد است و کی طالب؟ دزدان از این فرصت استفاده می‌کنند."

این در حالیست که حکومت طالبان اخیراً از توزیع یونیفورم جدید برای پولیس وزارت داخلۀ حکومت‌شان خبر داده است.


اخیراً خبرهای سرقت در شهر کابل در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژۀ فیسبوک زیاد دست به دست می‌شود.

اما وزارت داخلۀ حکومت طالبان می‌گوید، میزان سرقت‌ها و جرایم جنایی در کابل نسبت به گذشته کاهش یافته و تلاش‌ها برای به صفر رساندن آن ادامه دارد.

عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت این موضوع را نیز رد کرد که گویا آنها به مردم اجازه نمی‌دهند که در این مورد صحبت کنند: "میزان دزدی‌ها و رویدادهای جنایی نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و تلاش می‌شود تا آن را به صفر برسانیم و نیروهای امنیتی ما برای تأمین امنیت افغان‌ها تلاش می‌کنند."

آقای تکور از مردم خواست در صورت لزوم به شماره ۱۱۹ پولیس تماس بگیرند و یا برای رسیدگی به مشکل‌شان به نزدیکترین حوزۀ امنیتی آنان مراجعه کنند.

کابل حتی در زمان حکومت جمهوری پیش نیز خالی از رویدادهای جنایی و دزدی‌ها نبود. تقریباً هر روز چندین رویداد دزدی سرقت و جنایی در نقاط مختلف کابل رخ می‌داد.

با حاکمیت دوبارۀ طالبان، امیدها برای کم شدن چنین رویدادهایی بیشتر شده بود، اما اکنون مردم می‌گویند با توجه به شرایط کنونی، این باور شان که سرقت‌ها و جنایت‌ها کاهش می‌یابد، با گذشت هر روز اشتباه ثابت می‌شود.

XS
SM
MD
LG