لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

یک هیئت تاجران افغان در اجلاس اقتصادی روسیه اشتراک کرده است


اجلاس اقتصادی سنت پیترزبورگ
اجلاس اقتصادی سنت پیترزبورگ

یک هیئت بزرگ از تاجران افغانستان در اجلاس اقتصادی سنت پیترز بورگ روسیه، حضور یافته است تا بتواند میزان داد و ستد های تجارتی میان افغانستان و کشور های منطقه به شمول روسیه را تقویت نماید.

مقامات اتاقهای تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گویند که در این اجلاس تجار افغان روی ایجاد سهولت ها در راه تجارت بین افغانستان و روسیه و کشور های تاکید خواهند کرد.

این هیئت همچنان میگوید که در این اجلاس سعی دارند در مورد وارادات نفت و گاز و گندم صحبت کند.

معاون اتاقهای تجارت و سرمایه گزاری افغانستان خان جان الکوزی نا وقت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت این یک کنفرانس جهانی است که نماینده گان بیش از ۹۰ کشور و نهاد های تجارتی و اقتصادی در آن اشتراک دارند.

خان جان الکوزی معاون اتاقهای تجارت و سرمایه گذاری افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاقهای تجارت و سرمایه گذاری افغانستان

آقای الکوزی افزود در این اجلاس نه تنها نماینده گان اتاقهای تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بلکه تعدادی از تجار افغان که در کشورهای دیگر مانند ترکیه و هند بسر میبرند نیز اشتراک دارند و سعی خواهند کردکه با سرمایه گذاران منطقوی در بخشهای معادن و تقویت تجارت با افغانستان صحبت نمایند. آقای الکوزی افزود :

«افغانها همین مشکلاتی که ما در روسیه داریم، خصوصا سر صادرات ما در روسیه تکس بسیار زیاد است و خدماتی که انجام میشود تکس خدمات از ما بسیار زیاد میگیرد. از ایران کم است ، از آسیای میانه کم است ، تجارت ما روز به روز کم شده میرود و دیگر این وضیعت جدید که در دنیا به وجود آمده قیمتی و خشکسالی و وضیعت جنگ اوکرائین که در جهان قیمت نفت بلند رفته . ما زیاد موادسخت و نفت را از روسیه می خریم در این رابطه صحبت خواهد شد با کمپنی ها و خود اتاق تجارت روسیه .»

آقای الکوزی افزود که در این کنفرانس نماینده گان از چین، هند ، پاکستان، ایران ، کشورهای عرب و غیر عرب منطقه و آسیای میانه اشتراک دارند.

اجلاس اقتصادی سنت پیترز بورگ روز چهارشنبه آغاز شد و به روز جمعه به پایان میرسد.

میرویس هوتک یکی دیگر از معاونین اتاق های تجارت افغانستان روز پنجشنبه به خبرگزاری تاس گفت که در مورد افزایش همکاری بین تاجران روسیه و افغانستان یک سند تفاهم به امضا رسیده است .

قبل از این رسانه های روسیه خبر داده بودند که جمال ناصر غروال شارزدافیر سفارت افغانستان در روسیه که از سوی طالبان تعین شده برای اشتراک در ۲۵ مین اجلاس اقتصادی سنت پیترزبورگ دعوت شده، اما این خبر بعدآ رد شد.

XS
SM
MD
LG