لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

رئیس جمهور زلینسکی برای بررسی وضعیت جنوب اوکراین٬ به منطقۀ لیسیچانسک سفر کرد


 رئیس جمهور اوکراین هنگام دیدار با سربازان اوکراینی در منطقۀ لیسیچانسک
رئیس جمهور اوکراین هنگام دیدار با سربازان اوکراینی در منطقۀ لیسیچانسک

در حالی که نیروهای روسیه بمباردمان شدید را برمنطقۀ لیسیچانسک در سواحل دریای سیورسکی دونتس آغاز کرده اند، ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین برای نخستین بار از آغاز تهاجم روسیه٬ به روز شنبه از شهر میکولایف در جنوب اوکراین، دیدار کرد.

اردوی اوکراین گفته که آتشباری قوای توپچی و راکتی و انداخت هاوان های نیروهای روسیه بر مواضع نیروها و زیربناهای ملکی اوکراین به طور مداوم در منطقۀ لیسیچانسک ادامه دارد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز به روز شنبه در بولتن اطلاعاتی روزانه خود گفت که در ۴۸ ساعت گذشته، نیروهای روسی احتمالاً در جنوب شهر ایزیوم در حدود ۱۱۵ کیلومتری شمال غرب سیویرودونتسک، به هدف محاصرۀ این شهر از استقامت شمال، مجدداً پیشروی کردند.

بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا پس از بازگشت از یک سفر اعلام نشده از کیف گفته که غرب باید به حمایت خود از اوکراینی ها در تلاش بازپس گیری سرزمین های تصرف شده توسط روسیه، ادامه دهد.

بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا که اخیرآ از کییف نیزدیدار کرده است میگوید که دنیا باید به اوکراین کمک های بیشتر فراهم کند
بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا که اخیرآ از کییف نیزدیدار کرده است میگوید که دنیا باید به اوکراین کمک های بیشتر فراهم کند

در این حال قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به گزارش ها در مورد احتمال به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین، دیروز در شهر سان پیترزبورگ گفت:

"ما نه تایوان، نه کوسوو، نه اوستیای جنوبی و نه هم آبخازیا را به رسمیت می شناسیم، به احتمال زیاد این اصل در مورد شبه دولت هایی به نظر ما لوهانسک و دونتسک، نیز عملی خواهد شد."

در حالیکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ از تهاجم مسکو بر اوکراین دفاع کرده، اما بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا گفتۀ است که اگر پوتین بتواند ادعای پیروزی کند، این یک "فاجعه" خواهد بود.

مقامات اوکراینی در نظردارند تا ماه اگست امسال روند مذاکرات با روسیه را از سر گیرند

صدراعظم بریتانیا هشدار داده که اوکراین نباید برای پذیرش یک"صلح بد" که صرفاً مقدمه ای برای تهاجم مجدد روسیه باشد، تشویق شود.

در این حال مقامات اوکراینی گفته اند، کییف قصد دارد تا مذاکرات صلح با روسیه را تا پایان ماه اگست، پس از اجرای عملیات ضدحمله، از سر بگیرد.

دیوید اراخامیا، مذاکره کننده ارشد اوکراین، در مصاحبه با تلویزیون صدای امریکا بدون اشاره به جزئیات گفته که او معتقد است که مذاکرات به بن بست رسیده و اوکراین عملیات ضد حملات روسیه را در مناطق مختلف انجام خواهد داد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG