لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

حکومت طالبان از سازمان های بین المللی خواست کمک های بیشتری به زلزله زده ها فراهم کنند


یکی از زنان آسیب دیده از زلزله اخیر در جنوب شرق افغانستان
یکی از زنان آسیب دیده از زلزله اخیر در جنوب شرق افغانستان

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان با نگرانی از آیندۀ آسیب دیده گان زلزله در ولایت‌های پکتیکا و خوست٬ از همه نهادهای ملی و بین المللی می‌خواهد که به باشندگان این ولایت ها کمک بیشتری کنند.

قلندرعباد، سرپرست این وزارت روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل تأکید کرد که آسیب دیده گان زلزله در این ولایت‌ها به سرپناه، مواد خوراکی و آب آشامیدنی صحی نیاز دارند.

"باید برای بهبود زندگی این مردم کمک شود باید برای آنها سرپناه ساخته شود، آب آشامیدنی فراهم شود برای آنها باید تدابیر موادخوراکی گرفته شود هرچند این همه به گونه ایمرجنسی برایشان فراهم شده است، اما نگرانی ما برای ماه‌های آینده و حتی زمستان است که سرنوشت اینها چه می‌شود."

آقای عباد به شمول سازمان ملل متحد از همه سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای خیریه خواست که به وضعیت این مردم بخصوص زنان و کودکان توجه کنند.

وی همچنان گفت که در مناطقی که زلزله رخ داده، هنوز هم احتمال وقوع پس لرزه ها وجود دارد و مردم هنوز هم در این مناطق آسیب‌پذیر هستند.

در جریان کمتر از یک هفته اخیر برخی از کشور و نهاد های بین المللی کمک های را به زلزله زده گان فرستاده اند.
در جریان کمتر از یک هفته اخیر برخی از کشور و نهاد های بین المللی کمک های را به زلزله زده گان فرستاده اند.


او گفت که تمام تدابیر برای تداوی زخمی‌ها و بیماران در منطقه گرفته شده است و همه روزه بیماران تحت مداوا قرار می‌گیرند و به مشکلات صحی‌شان رسیدگی می‌شود.

به تازگی جمعیت هلال احمر افغانستان به رهبری حکومت طالبان گفته است که برای زلزله زدگان پکتیکا و خوست مواد خوراکی و غیرخوراکی کافی فراهم شده و اکنون نیاز است که برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان توجه صورت گیرد.

تا حال برخی کشورها به شمول نهادهای خیریه، کمک‌های نقدی و مواد خوراکی را به آسیب دیده گان زمین لرزه در ولایت‌های خوست و پکتیکا کمک کرده اند.

یونیسف: در زلزله جنوبشرق افغانستان به تعداد ۱۲۱ کودک نیز جان داده اند.

منابع حکومت طالبان در افغانستان٬ گفته اند که تعداد تلفات زلزله اخیر در این کشور از مرز ۱۱۵۰ نفر گذشته است.
یونیسف یا اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفته که در بین قربانیان ۱۲۱ کودک هم شامل است.



ازسوی هم یک مقام ارشد ملل متحد می‌گوید، این سازمان تصمیم گرفته که به ارزش ۱۰ میلیون دالر کمک‌های بشری عاجل را برای زلزله‌زدگان در افغانستان ارائه کند.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری و اضطراری به روز شنبه ( ۲۵ جون) در توییتر خود نوشته که این ۱۰ میلیون دالر از طریق صندوق اضطراری این سازمان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله‌های اخیر در افغانستان مصرف خواهد شد.

XS
SM
MD
LG