لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

جمعیت هلال احمر: زلزله زدگان پکتیکا و خوست برای ایجاد سرپناه به پول نیاز دارند


یک منزل رهایشی که در اثر زلزله در پکتیکا تخریب شده است
یک منزل رهایشی که در اثر زلزله در پکتیکا تخریب شده است

جمعیت هلال احمر افغانستان به رهبری حکومت طالبان می‌گوید، برای زلزله زدگان پکتیکا و خوست مواد خوراکی و غیرخوراکی کافی فراهم شده و اکنون نیاز است که برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان توجه صورت گیرد.

افسر، باشندۀ ولسوالی گیان ولایت پکتیکا است و در زلزلۀ هفته پیش نه تنها خانه‌اش ویران شده بلکه ده تن از اعضای خانواده خود را نیز از دست داده است.

تنها دو تن از اعضای خانواده افسر از این رویداد جان سالم به در بردند.

او می‌گوید، خانه‌ای ندارند که شب را در آنجا صبح کنند: "نه جای برای ماندن داریم نه چیز دیگری، همینجا افتاده هستیم. با بچه‌های کاکا و عزیزان خود اینجا افتاده هستیم، خانه‌های ما همه خراب شده. اگر کسی کمک هم می‌کند اول ویدیو می‌گیرد."

بر اساس آمار مقام‌های حکومت طالبان، در زلزلۀ اوایل صبح چهارشنبه گذشته در ولایت‌های پکتیکا، خوست و ننگرهار دست کم ۱۱۵۰ تن کشته و هزاران خانه ویران شدند.

به تازگی جمعیت هلال احمر افغانستان به رهبری طالبان نیز از کمک‌کنندگان خواسته که در قسمت ساخت سرپناه دایمی برای زلزله‌زد‌گان کمک کنند.

ترابی: برای مردم کمک‌های نقدی صورت گیرد

نورالدین ترابی، معاون این اداره امروز دوشنبه به رسانه‌ها گفت، برای زلزله زدگان پکتیکا و خوست مواد خوراکی و غیر خوراکی به اندازه کافی فراهم شده است و اکنون نیاز است برای بازسازی خانه‌های شان توجه صورت گیرد.

او از کمک‌ کنندگان مالی داخلی و بین‌المللی خواست تا به آسیب دیدگان کمک‌های نقدی ارائه کنند: "خواست ما همین است و این پیام ما است که برای مردم کمک‌های نقدی صورت گیرد. خواست مردمی که آنجا زندگی می‌کنند هم همین است، با این همه بسته‌های روغن و آرد ما چه کنیم. آنان اصلاً جایی برای گذاشتن این وسایل ندارند. کمک نقدی باید ارائه شود."

آقای ترابی می‌گوید، شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی تعهد سپردند تا برای مردم پکتیکا و خوست در قسمت ساخت مکان بود و باش، مراکز صحی و مکاتب همکاری کنند.

او افزود، آنان همچنان در حال ساخت طرحی برای آن کودکانی اند که تمام اعضای خانواده‌شان را از دست داده اند.

یک خانه که در اثر زلزله در ولایت پکتیکا تخریب شده است
یک خانه که در اثر زلزله در ولایت پکتیکا تخریب شده است

این در حالیست که باشندگان محل خواستار سازماندهی و شفافیت بیشتر در جریان کمک‌ها به پکتیکا و خوست شده اند.

روز گذشته ویدیویی در رسانه‌ها نشر شد که یکی از آسیب‌ دیدگان این زلزله ادعا می‌کند که نهادهای خیریه به نام آنان تجارت می‌کنند.

کمک‌های داخلی و خارجی به زلزله‌زدگان پکتیکا و خوست هنوز ادامه دارد و چین اخیراً ۷.۵ میلیون دالر کمک بشردوستانه را وعده داده است.

XS
SM
MD
LG