لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

برخی مراجعین: چون ریش نداشتیم اجازه ورود به ادارات دولتی را نیافتیم؛ طالبان: این ادعا درست نیست


افراد طالبان هنگام تلاشی یا جستجوی بدنی یکی از شهروندان در کابل
افراد طالبان هنگام تلاشی یا جستجوی بدنی یکی از شهروندان در کابل

برخی از شهریان کابل که برای حل مشکلات‌شان به اداره‌های حکومت طالبان مراجعه کرده اند، می‌گویند که به دلیل نداشتن ریش آنها را اجازه نداده تا داخل ادارات شوند و یا هم اگر داخل رفته اند٬ با برخورد نادرست رو به رو شده اند.

آنها می‌گویند، با آنکه به نظامیان حکومت طالبان گفته اند که کارمندان حکومتی نیستند اما باز هم آنها را اجازه داخل شدن به اداره نداده اند.

ازاین میان جوانی که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو ازادی گفت:

"در دروازه چند نفر ایستاد بود و با من تعدادی کسانی دیگر هم بودند آنها را گفت شما داخل شوید اما مرا اجازه نداد چون گفتن که تو ریش نداری. من برای شان گفتم که من کار دارم و از جمع مراجعین هستم و کارمند رسمی دولت نیستم. در وزارت کارهای ما بند است آمده ام تا کارم را خلاص کنم. برای ما گفتند که این فیصله ما نیست بل فیصله بزرگان است و اجازه نداری که داخل بروی."

جوانی دیگری به اسم سمیع الله هم می‌گوید، به سختی توانسته که از دروازۀ وزارت عدلیه حکومت طالبان عبور کند، اما کار او و سایر مراجعین به دلیل نداشتن ریش در این اداره به تاخیرافتاده است.

یکی از مراجعین: به من در داخل یک اداره دولتی گفته شد که باید ریش داشته باشم. من دانستم که کار من به همین خاطر در این اداره اجرا نمیشود

"رفتار عجیبی باما داشتند، بعد به من گفت ریش ات را بگذار، فهمیدم که چرا کارم را خلاص نمی‌کنند چون ریش ندارم. به دیگر مراجعین هم گفته بودند که به دلیل نداشتن ریش و کلاه کارت به تعویق افتاده است. ما نه کارمند دولت هستیم و نه آمده ایم که برای ما کار بدهند. ما آمده ایم که کارهای خود را خلاص کنیم دولت هرچی است باید کار ما را خلاص کند."

وزارت امر باالمعروف و نهی از منکر حکومت طالبان در کابل
وزارت امر باالمعروف و نهی از منکر حکومت طالبان در کابل


اما مولوی اکرام الله اسرار، سخنگوی وزارت عدلیۀ حکومت طالبان در صحبتی با رادیو آزادی این ادعاها را که به مراجعان این وزارت به دلیل نداشتن ریش اجازۀ داخل شدن داده نشده، رد کرد.

در همین حال عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان می‌گوید، آنها هیچ دستور و نامه‌ای به اداره‌های حکومتی نفرستاده اند که به مراجعان بدون ریش اجازۀ ورود به اداره‌ها را ندهند.

"چنین چیزی وجود ندارد، کاملاً بی اساس هستند و واقعیت ندارند."

پیش از این گزارش‌های نشر شده شده بودکه وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به همه کارمندان دولت گفته که ریش بگذارند و در صورتی که ریش نگذارند اجازۀ داخل شدن به ادارۀ کاری‌شان را نخواهند داشت و از کار برکنار خواهند شد. اما اکنون مراجعان اداره‌های دولتی می‌گویند که با این گونه رفتار روبه‌رو هستند.

طالبان از زمان به دست گرفتن دوبارۀ قدرت، بارها بر مردان و زنان محدودیت‌هایی را اعمال کرده اند، اما آنها اغلب گفته اند که خواسته‌های آنها الزام آور نیست، بلکه جنبه توصیه‌یی داشته است.

هر چند بارها گزارش‌هایی از آزار و اذیت مردم توسط افراد طالبان بخاطر عدم تطبیق این گونه دستورات نشر شده، اما سخنگویان حکومت طالبان همواره این گونه موردها را رد کرده و گفته اند که این سیاست آنها نیست.

XS
SM
MD
LG