لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

منزوی شدن زنان از جامعه افغانستان؛ واکنش ها به عدم حضور زنان در "نشست علما " درکابل


AFGHANISTAN-CONFLICT/AID
AFGHANISTAN-CONFLICT/AID

درحالی که امروز پنجشنبه نشست بزرگ علما از سوی حکومت طالبان در خیمۀ لویه جرگه در کابل آغاز شد، برخی زنان این نشست را فاقد مشروعیت می‌دانند و کارزاری را زیر نام "من رآی مخالفم" به راه انداخته اند.

هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر نیز در توییتی نوشته، "سه هزار مرد در یک سالن بحث می‌کنند که زنان چگونه رفتار کنند."


نشست علما با رهبری حکومت طالبان بدون حضور هیچ زنی به روز پنجشنبه در کابل برگزار شد.

عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزاری طالبان گفته که مردان در این نشست از زنان نیز نمایندگی خواهند کرد.

اما آیا زنان٬ اشتراک کنند‌گان این نشست را به عنوان نمایندۀ خود قبول دارند؟

از چند روز بدین سو کارزاری تحت نام "من رآی مخالفم" از سوی برخی زنان در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده و زنان از این طریق مخالفت شان را با این نشست اعلام کردند.

زنان در افغانستان در برابر بسیاری از تصامیم طالبان همواره دست به اعتراض زده اند
زنان در افغانستان در برابر بسیاری از تصامیم طالبان همواره دست به اعتراض زده اند


راضیه بارکزی که این کارزار را راه اندازی کرده، به رادیو آزادی می‌گوید، این نشست فاقد اعتبار است چون در آن اراده مردمی در نظر گرفته نشده و هر زن افغانستان یک رای مخالف برای این نشست و تصمیم‌گیری‌های طالبان است.

"جرگه امروز طالبان فاقد اعتبار است و آنچه برایند آن باشد نیز مدار اعتبار نیست چون در آن اراده مردمی در نظر گرفته نشده، و عدم حضور زنان جوانان و اپوزیسیون اعتبار این جرگه را زیر سوال می برد. من به عنوان یک زن افغان یک رای مخالف برای جرگه طالبانم."

امروز جنبش زنان متقدر افغانستان نیز در اعتراض به این نشست در یک مکان سربسته گردهمایی داشت.

مونسه مبارز، از اعضای این جنبش می‌گوید، از نگاه دینی و قانون اساسی افغانستان، جرگه تمثیل کنندۀ ارادۀ مردم افغانستان است، اما هیچ کدام از اشتراک کنندگان در جرگۀ طالبان نماینده مردم نیستند و این نشست فاقد مشروعیت است.

" گروهی که در بحران مشورعیت به‌سر می‌برد هر جرگه یا تصمیم‌گیری هم که از سوی آن صورت گیرد فاقد مشروعیت است. فقط نشست یک تعداد ملاهای گشنه با یک تعداد ملاهای شکم‌سیر یا یک تعداد ملاهای قدرت‌مند با یک تعداد ملاهای بی‌قدرت است و هیچ ربطی به اراده و تصمیم مردم افغانستان ندارند."

منیژه فضلی از دیگر زنان فغال در کابل می‌گوید مصارف گزاف برای برگزاری این نشست می‌توانست دست آسیب‌دیدگان زیادی از حوادث طبیعی اخیر در کشور را بگیرد.

"حوادث طبیعی زیاد در ولایت‌های پکتیکا، خوست، پکتیا، ننگرهار یا برف‌باری در بامیان، بدخشان، پنجشیر از مردم تلفات می‌گیرد و مردم به کمک شدید سرپناه غذا و پول نیاز دارند اینها میایند مصارف اضافی را در لویه جرگه یا نشست علما می‌کنند."

او همچنان می‌گوید طالبان با برگزاری این نشست‌ها به دنبال کسب مشروعیت برای خود اند و کسب مشروعیت بدون حضور زنان و اقلیت‌ها بی‌معنی است.

تلویزیون ملی افغانستان در کنترل طالبان گزارش داده که در نشست امروز علما بیش از ۳۵۰۰ عالم دین و متنفذین از سراسر کشور اشتراک کردند.

اما بیشتر باورها بر این است که اشتراک‌کننده گان همه حامیان طالبان اند.

هیدر بار مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر

هیدر بار مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر نیز در واکنش به نشست علما به روز پنجشنبه در توییتی نوشته، "سه هزار مرد در یک سالن بحث می‌کنند که زنان چگونه رفتار کنند."

انتقاد دیگری که به این نشست علما مطرح می‌شود این است جرگه پشت درهای بسته برگزار شده و به رسانه‌های آزاد اجازۀ پوشش آن داده نشده است.

طالبان اما گفته اند که این نشست به خواست علما برگزار شده و آنان روی هر موضوعی که خواسته باشند، بحث می‌کنند.

حالا دیده شود که نتیجۀ این نشست چگونه خواهد بود و آیا آنچه که قبلا گفته شده، برای بازگشایی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در این نشست فیصله خواهد شد یانه؟

XS
SM
MD
LG