لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

در نشست "علمای دینی" طالبان در کابل روی کدام موضوعات بحث می‌شود؟


آرشیف، یکی از گردهمایی‌های طالبان در تالار لویه جرگه افغانستان
آرشیف، یکی از گردهمایی‌های طالبان در تالار لویه جرگه افغانستان

کابل، پایتخت افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان از امروز میزبان نشستی زیر نام "گردهمایی بزرگ علمای دینی افغانستان" خواهد بود.

آن‌چه دعوت نشدن از زنان فعال برای اشتراک در این نشست و ابراز نظر در مورد مسائلی مهم چون حق آموزش و کار دختران و زنان خوانده می‌شود، با انتقاد های نهاد های مختلف به‌شمول دیدبان حقوق بشر به همراه شده‌است.

زنان فعال افغان در نشستی که هنوز آجندا و هدفش دقیقاً روشن نیست، به شکل حضوری یا مجازی شرکت نخواهند داشت.

زنان فعال افغان به شکل حضوری یا مجازی شرکت نخواهند داشت.

سحر فطرت، پژوهشگر بخش‌ حقوق زنان، دیدبان حقوق بشر است.

او دیشب به رادیو آزادی گفت که این نشست فاقد مشروعیت است: "نشستی‌که حدود ۳ هزار مرد در آن اشتراک می‌کنند تا سرنوشت افغانستان را تعیین کنند. این نشست که در آن زنان اشتراک ندارند، مشروعیت سیاسی و اجتماعی ندارد. این‌که می‌گویند زنان مادران ما استند و علما و ما طالبان فرزندان زنان استیم، یک نوع لفاظی و باز تولید چرخۀ زن‌ستیزی و زن‌بیزاری طالبانی است. حتی دعوت از چند زن به نمایندگی از زنان افغانستان هم کافی نیست. زنان از تمام اقشار به‌شمول اقلیت‌های قومی، مذهبی و سیاسی باید در نشست‌های این چنینی حضور و صدای رسا داشته باشند."

آرشیف، یکی از گردهمایی‌های طالبان در تالار لویه جرگه افغانستان
آرشیف، یکی از گردهمایی‌های طالبان در تالار لویه جرگه افغانستان

عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای حکومت طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان گفته است که در نشستی‌که امروز پنج‌شنبه آغاز می‌شود بیش از ۲،۵۰۰ تن تا ۳،۰۰۰ تن اشتراک خواهند کرد.

به‌گفتۀ او عالمان دین و بزرگان قومی از مناطق مختلف افغانستان که از شهرت خوب برخوردار باشند، در نشست حضور می‌یابند.

او در بارۀ این‌که زنان اشتراک می‌کنند یا نه؟ افزوده است که عالمان دین فرزندان زنان استند و در این نشست شرکت می‌کنند.

در بارۀ مسایل گوناگون از جمله نظام اسلامی، استقلال افغانستان، وحدت ملی، مسائل اقتصادی و اجتماعی بحث و تصمیم گرفته می‌شود.

عبدالسلام حنفی گفته است که حکومت‌شان برای نشست علمای دینی و بزرگان قومی زمینه‌سازی کرده تا در بارۀ مسایل گوناگون از جمله نظام اسلامی، استقلال افغانستان، وحدت ملی، مسائل اقتصادی و اجتماعی بحث کنند و تصمیم بگیرند.

عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای حکومت طالبان
عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای حکومت طالبان

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی، آموزش دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از موضوعات مورد بحث در نشست عالمان دین گفته بود.

نزدیک ۱۰ ماه است که شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان محروم استند.

رعایت حقوق زنان و دختران از شرط‌های اصلی جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان است.

پرستو یاری یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید تا زمانی‌که طالبان به حقوق اساسی دختران و زنان احترام نکنند، انتظار نمی‌رود حکومت‌شان به رسمیت شناخته شود.

خانم یاری می‌افزاید: "طالبان می‌خواهند به‌عنوان نشست عالمان دین مشروعیت کسب کنند. فکر می‌کنم که تا وقتی‌که معیار های ملی و بین‌المللی را پوره نکنند، کسب مشروعیت ملی و بین‌المللی محال خواهد بود."

آرشیف، اشتراک شماری از زنان در جرگه‌های قبلی
آرشیف، اشتراک شماری از زنان در جرگه‌های قبلی

هرچند شماری از منتقدان می‌گویند که از هر ولسوالی دو ملا طالب و یک بزرگ قومی طرفدار طالبان برای شرکت در نشست امروز دعوت شده‌اند، عبدالسلام حنفی گفته است که افراد دارای افکار مختلف در آن اشتراک می‌کنند و به گفته‌اش این نشست گام مثبتی است به سوی ثبات و وحدت ملی در افغانستان.

نظر علما در مورد عملکرد طالبان پرسیده خواهد شد

یک منبع حکومت طالبان به خبرگزاری فرانس پرس گفته که نظر علما در مورد عملکرد طالبان پرسیده خواهد شد، اشتراک کننده‌گان اجازه خواهند داشت که «کاستی‌های» حکومت طالبان برجسته و حتی شکایت و انتقاد هم کنند.

به نقل از این منبع که هویت‌اش ذکر نشده، آمده است که در نشست روی موضوعاتی مانند آموزش دختران که به گفته‌اش در مورد آن میان طالبان دو دسته‌گی وجود دارد، نیز بحث خواهد شد.

XS
SM
MD
LG