لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

نشست علمای دینی طالبان؛ خبرنگاران: دسترسی به اطلاعات و پوشش خبری نا ممکن است


شماری از خبرنگاران رسانه های مختلف در کابل
شماری از خبرنگاران رسانه های مختلف در کابل

شماری از خبرنگاران افغان از عدم دسترسی برای پوشش خبری نشست بزرگ «علمای دینی» در کابل انتقاد می‌کنند.

باوجود این که از آغاز نشست «علمای دینی» دو روز می‌گذرد اما هنوز به جز رادیو تلویزیون ملی زیر ادارۀ طالبان به سایر رسانه ها اجازه داخل شدن به این نشست داده نشده است.

خبرنگاران افغان می‌گوید که طالبان دسترسی به معلومات را محدود کرده اند.

لیمه خبرنگار افغان در کابل می‌گوید که از آغاز تا اکنون در باره این نشست معلومات ارایه نشده است.

«در تالار بزرگ لویه جرگه طالبان برای خبرنگاران اجازه ورود داده نشده است و این مسئله قابل نگرانی است. آن‌ها نمی‌توانند به معلومات دست اول دسترسی پیدا کنند. تا حد زیاد معلومات این نشست را با رسانه ها شریک ساخته نشده است.»

در همین حال خبرنگار دیگر افغان یار محمد می‌گوید افغان‌ها برای نتیجه همچون نشست ها لحظه شماری می‌کنند اما محدودیت اطلاعات بین مردم و حکومت فاصله ایجاد می‌کند.

«زمانی‌که در افغانستان جرگه برگزار می‌شود و در حدود ۳۵۰۰ تن از علما و شخصیت های بزرگ در آن سهم می‌گیرند بدون شک که در آن از مسایل مهم بحث می‌شود و مردم در انتظار نتیجه آن می‌باشد، اما بدبختانه جرگه که در حال حاضر برپا شده است در آن رسانه اجازه داده نمی‌شود تا حدی که نشرات زنده هم وجود ندارد.»

تدابیرشدید امنیتی در اطراف محل برگزاری جرگه گرفته شده است و خبرنگاران نیز اجازه ورود نیافته اند.
تدابیرشدید امنیتی در اطراف محل برگزاری جرگه گرفته شده است و خبرنگاران نیز اجازه ورود نیافته اند.

این خبرنگاران افغان در حالی از عدم دسترسی به اطلاعات از حکومت طالبان انتقاد می‌کنند که تلویزیون ملی حکومت طالبان نیز به اندازه کافی معلومات از این نشست را منتشر نمی کند.

از سوی دیگر شماری از نهاد های حامی رسانه ها این عملکرد را قابل تشویش خوانده و می‌گویند که حکومت طالبان دسترسی به اطلاعات را باید آسان بسازد.

خبرنگاران و نهاد های دفاع از رسانه ها: طالبان محدودیت های بیشتری بر رسانه ها و فعالیت خبرنگاران برای پوشش مجالس بزرگ ایجاد کرده اند

به اساس گفته های این نهاد ها محدودیت ها در برابر آزادی بیان در این اواخر زیاد شده است و دوام آن مسیر رسانه ها را به مشکل روبرو می‌کند.

مسرور لطفی عضو فدراسیون رسانه‌ها و خبرنگاران در این باره در روز جمعه به رادیو آزادی گفت:

«اگر به مثل نشست روز گذشته که عالمان افغان در آن شرکت کرده بودند و برای رسانه ها اجازه داده نشده بود، این به خودی خود سرپیچی از قانون رسانه ها است و این خود قابل نگرانی است.»

لطفی محدودیت ها بر رسانه ها و خبرنگاران را قابل نگرانی می‌داند.

ما تلاش کردیم تا نظر حکومت طالبان را در این مورد بگیریم اما سخنگو های آنان به تماس های ما پاسخ ندادند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در یک نشست خبری در باره دلیل اجازه ندادن رسانه‌ها گفت که نیروی های طالبان تازه هستند و نگران است که مبادا همراه با رسانه ها بد رفتاری کنند.

حکومت طالبان به تاریخ ۹ ماه روان شمسی از شهر ها و ولایت های افغانستان در حدود ۳۵۰۰ تن از علمای دینی و بزرگان را دعوت کرده و گفته است که در مورد مسایل مهم ملی و سیاسی بحث میکنند.

XS
SM
MD
LG