لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

حکومت طالبان: ایران مهاجرین افغان را اخراج نکند٬ تسهیلات فراهم کند


تصویر آرشیف: تعدادی از مهاجرین افغان که از ایران به افغانستان برگشتانده شده اند
تصویر آرشیف: تعدادی از مهاجرین افغان که از ایران به افغانستان برگشتانده شده اند

به دنبال تسریع روند اخراج اجباری افغان های مهاجر از ایران٬ معین وزارت خارجهٔ حکومت طالبان و سفیر ایران در کابل با هم دیدار کرده و در مورد وضعیت مهاجرین افغان در آن کشور بحث کرده اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان گفته است که تنها به روز دوشنبه این هفته نزدیک به۳۲۰۰ پناهجوی افغان از ایران بگونه اجباری به افغانستان منتقل شده اند.


حافظ احمد ضیا معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان به روز دوشنبه در حساب تویترش نوشت٬ این وزارت از ایران خواسته که تسهیلات بیشتر از جمله رفع مشکل حساب های بانکی مهاجرین افغان را در آنکشور فراهم کند.

این خواست در ملاقات میان شیر محمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان و سید حسن مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل نیز مطرح شده است.

شیر محمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان

این در حالیست که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان روزگذشته با نشر گزارشی در ویب سایت رسمی خود از تشدید روند خروج پناهجویان افغان از ایران٬ خبر داده است.

این وزارت گفته که به تاریخ ۱۳ سرطان ۳۱۹۲ پناهجوی افغان از مرز میلک ولایت نیمروز و مرز اسلام قلعه در ولایت هرات بگونه جبری به افغانستان برگشت داده شده اند.

در این گزارش گفته شده که شماری زیادی از اینها کسانی اند که بگونه غیرقانونی به ایران رفته بودند.

در گزارش وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان گفته شده که از تاریخ ۹ الی ۱۱ سرطان نزدیک به ۴۵۶۰ پناهجوی افغان به شمول زنان و کودکان از ایران اخراج شده و به افغانستان انتقال یافته اند.


با آنکه در ملاقات میان شیرمحمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان و سید حسن مرتضوی معاون سفارت ایران که به روز سه شنبه در کابل انجام شد٬ ظاهراً در مورد خروج جبری پناهجویان افغان از آن کشور چیزی گفته نشده اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هفته پیش گفت که انها همواره از کشورهای که از پناهجویان افغان میزبانی میکنند٬ از جمله از ایران٬ خواسته اند که با پناهجویان رفتار نرم داشته باشند.

او افزود که وضعیت تاسف بار پناهجویان افغان را در کشورها دیگر درک می کند و افزود که همواره نگرانی شانرا در این مورد با مقامهای کشور ها شریک ساخته اند.

علاوه بر تسریع روند اجباری پناهجویان افغان٬ بدرفتاری از سوی پولیس ایران هم در برخی موارد با پناهجویان گزارش شده است.

این در حالی است که دو روز پیش، سید مجید میر احمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت داخله ایران گفت که سروی آنها نشان میدهد که در حال حاضر چهار و نیم میلیون پناهجوی افغان بگونه قانونی و غیرقانونی در ایران زندگی می کنند..

پیش از این حکومت طالبان گفته بود که ایران از آغاز سال روان خورشیدی به اینسو، به گونه اوسط روزانه دوهزار پناهجوی افغان را ازخاکش اخراج میکند.

ایران و پاکستان دو کشور همسایه افغانستان، از چهار دهه به اینسو میزبان بیشترین پناهجویان افغان بوده اند.

XS
SM
MD
LG