لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

باران و سیلاب ها در چندین ولایت تلفات جانی و خسارات مالی به بار آورده است


تصویر آرشیف: تخریبات ناشی از سرازیر شدن سیلاب ها
تصویر آرشیف: تخریبات ناشی از سرازیر شدن سیلاب ها

بر اساس گزارش های رسیده از شماری ولایات افغانستان، سرازیر شدن سیلاب ها، باران های شدید و توفان ها٬ تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را در قبال داشته است.

رحمت الله حماد، رییس اطلاعات و فرهنگ ادارهٔ محلی طالبان در ولایت زابل به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

"مردم اثر بارندگی مردم متحمل تلفات سنگین شده اند، زمین های زراعتی و خانه های شان زیر آب شده و سیلاب برده است، در نتیجۀ فروریختن خانه یک مولوی صاحب در ولسوالی دای چوپان، هفت تن شهید شده اند."

به گفتۀ آقای حماد، تا هنوز تعداد دقیق تلفات مشخص نیست، اما براساس گزارش های ابتدایی حداقل 20 تن در ولایت زابل، کشته شده اند.

سیلاب ها و توفان بیشترین تلفات و خسارات مالی را به ولایت زابل وارد کرده است.

نمایی از شهر قلات مرکز ولایت زابل
نمایی از شهر قلات مرکز ولایت زابل


در ولسوالی های سیوری، شینکی، دای چوپان، شاه جوی و سایر مناطق این ولایت، صدها جریب زمین زراعتی تخریب و صدها راس مواشی نیز هلاک شده است.

به گفته مسئولان محلی در زابل، هزاران پنل خورشیدی تولید انرژی نیز در اثر توفان و سیلاب شکسته و از بین رفته است.

مولوی محمد نسیم حقانی سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان گفته که از سه روز اینسو در ۱۴ ولایت افغانستان، باران هایی شدید و سیلاب ها تلفات سنگین و خسارات مالی هنگفت وارد کرده است.

صفی الله راید، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت میدان وردک نیز می گوید:

"در ولایت میدان وردک از چند روز به اینسو باران ها خسارات هنگفت را به محصولات زراعتی مردم وارد کرده، در ولسوالی حصه اول بهسود درنتیجۀ سیلاب ها شش خانه کوچی ها ویران شده و یک کودک کشته شده، همچنان در ولسوالی های سیدآباد، چک، دای میرداد، جغتو و بهسود مرکزی هم به مردم خساره رسیده، محصولات زراعتی مانند گندم، لوبیا و کچالو از بین رفته است."

به گفتۀ آقای راید، تعداد دقیق تلفات هنوز مشخص نیست، اما حدود ۲ هزار جریب زمین زراعتی تخریب شده است.

در مرکز لوگر و در ولسوالی های چرخ، برکی برک، خوشی، محمد آغا و ازره این ولایت نیز سرازیر شدن سیلاب ها خسارات مالی هنگفت را به دهاقین و باغداران وارد کرده و حاصلات کچالو، لوبیا، گندم، بادنجان رومی، جواری، تنباکو و انگور شدیداً خساره مند شده است.

اداره هواشناسی افغانستان ریزش باران های شدید و سیلاب ها را در ولایات ننگرهار، نورستان، لغمان، لوگر، پکتیا، پکتیکا، خوست، غزنی و زابل پیش بینی کرده بود.

XS
SM
MD
LG