لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

یک نهاد غیر دولتی در افغانستان به خانواده های عساکر مقتول و معلول کمک مالی می‌کند


بسیاری از سربازان معلول و خانواده های شهدای اردوی ملی دورهٔ جمهوریت شکایت دارند که معاش و امتیازات شان داده نشده است.
بسیاری از سربازان معلول و خانواده های شهدای اردوی ملی دورهٔ جمهوریت شکایت دارند که معاش و امتیازات شان داده نشده است.

یک نهاد غیردولتی، به کمک مالی افراد و سازمانها، با خانواده های عساکر مقتول و معلول کمک می کند.

این موسسه می گوید که در زمستان گذشته به بیش از ۱۰۰۰ خانواده مستحق کمک های بشری ارائه کرده است.

بنیانگذار سازمان حمایت از نیروهای ملی افغانستان می گوید که آنها توانسته اند، مرحله اول کمک های بشری به صدها خانواده عساکر مقتول و معلول را تکمیل کنند.

محمد سلیم وردک به رادیو آزادی گفت که سازمان حمایت از نیروهای ملی افغانستان در نظر دارد تا بعد از عید قربان کمک های بشری بیشتر را ارائه کند:

"در حالی که بحران بشری در افغانستان ادامه دارد، موسسۀ حمایت از نیروهای ملی افغانستان تلاش می کند تا از فامیل های شهدا، معلولین و مجروحین عساکر افغانستان حمایت کند. ما حداقل قبل از زمستان در اثر تلاش ها و حمایت افغان های با احساس مقیم خارج از کشور، توانستیم با حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ خانواده که باما تماس گرفته و تشخیص شده بودند، کمک کنیم."

به گفتۀ محمد سلیم وردک، موسسۀ او در ماه اپریل سال ۲۰۲۱ جواز کار دریافت کرده و پس از تحولات سیاسی ماه اگست و تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان هم به فعالیت خود ادامه داده است.

حکومت دورهٔ جمهوری در افغانستان حدود ۳۵۰ هزار سرباز و افسر اردو و پولیس داشت
حکومت دورهٔ جمهوری در افغانستان حدود ۳۵۰ هزار سرباز و افسر اردو و پولیس داشت


سلیم وردک می گوید: "ما تلاش می کنیم، دادخواهی را انجام دهیم تا کسانیکه در دفاع از جغرافیای افغانستان قربانی می شوند، فامیل ها و فرزندان یتیم شان، قربانی سیاست ها و تحولات سیاسی نشوند. از آنها به حیث قربانیان جنگ و دفاع از افغانستان حمایت و توجه خاص صورت بگیرد."

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳۵۰ هزار عسکر از نیروهای مسلح افغانستان اخراج شده و معاشات آنها نیز پرداخته نشده است.

علیرغم اعلام عفو عمومی توسط طالبان، گزارش هایی در مورد دستگیری، ناپدید شدن و حتی قتل های مرموز این عساکر سابق در برخی از ولایات منتشر شده است.

وزارت امور معلولین و شهدای حکومت طالبان، به روز سه شنبه گذشته اعلام کرد٬ در نظر دارد که حقوق و امتیازات شش ماه گذشته همۀ به شمول شهدا و معلولین را پرداخت کند، اما در مقایسه با حکومت سابق، حقوق و امتیازات شهدا و معلولین کاهش یافته است.

خانواده های عساکر مقتول و معلول در گذشته نیز از عدم توجه حکومتهای وقت شکایت داشته اند.

XS
SM
MD
LG