لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

سیلاب‌ها در ولایات مختلف افغانستان تلفات جانی و خسارات مالی برجا گذاشته است


AFGHANISTAN-FLOOD
AFGHANISTAN-FLOOD

سرازیر شدن سیلاب‌ها چندین ولایت افغانستان را با تهدید روبرو کرده. تنها در غزنی شش تن جان باخته اند. در میدان وردک هم مردم در نتیجه سیلاب‌ها زیانمند شده اند.

محمد نسیم حقانی سخنگوی وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی حکومت طالبان شب گذشته (۱۰ جولای) به رادیو آزادی گفت که علاوه بر قربانیان، صد‌ها خانه هم در جریان سیلاب‌ها تخریب شده اند.

او در ادامه گفت: "در ولایت غزنی، شش تن جان باخته اند و پنج تن دیگر زخمی شده اند. زیان‌های مالی هم زیاد است. آمار ابتدایی همین است که ۳۰۰ خانه به صورت کامل و ۱۰۰۰ خانه دیگر به صورت قسمی تخریب شده اند. در ولسوالی جغتوی میدان وردک، سیلاب‌های شدید سرازیر شده که خوشبختانه تلفات جانی ندارد. اما زیان‌های مالی زیاد است. زمین‌های زراعتی مردم و محصولات کاملاً زیر آب شده اند."

در غزنی علاوه بر صد‌ها خانه، دکان و ساختمان، یک ورزشگاه که چند سال پیش با هزینه یک میلیون دالر ساخته شده بود، در نتیجه سیلاب‌ها ویران شده است.

عبدالحکیم حکیمی رئیس صحت عامه ولایت زابل می‌گوید که شمار قربانیان در نتیجه سیلاب‌های هفته گذشته، به ۳۰ تن رسیده و از زخمی‌ها هم بیش از ۲۰ تن.

در ولسوالی‌های معروف و شاه ولی کوت ولایت کندهار، سیلاب‌ها ۱۶ قربانی گرفته. در ولایت ارزگان هم ۱۷ تن جان باخته اند.

متخصصان اقلیم می‌گویند که بارندگی‌های فعلی غیرعادی است و مردم باید برای آن آمادگی کامل داشته باشند.

آرشیف
آرشیف

نجیب آقا فهیم وزیر پیشین دولت در امور رسیدگی به رویداد‌های طبیعی و متخصص آب دیشب به رادیو آزادی گفت که جلو زیان‌های سیلاب گرفته شده می‌تواند: "باید مسیر سیل بر‌ها باز ساخته شود. این کار‌های بسیار کوچک است که خود مردم می‌توانند این کار‌ها را انجام دهند. اگر ما برای این کار‌ها آمادگی داشته باشیم، می‌توانیم که میزان آسیب پذیری را کم بسازیم و خطر را به حداقل کاهش بدهیم."

اداره هواشناسی افغانستان دیروز یکشنبه هشدار داد که در بدخشان، کنر، نورستان، لغمان، ننگرهار، کابل، لوگر، پکتیا، خوست، پکتیکا، غزنی، کندهار و زابل امکان بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها وجود دارد.

در اکثریت این ولایت ها، هفته گذشته هم در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها، تلفات جانی و زیان‌های مالی به مردم وارد شده بود.

XS
SM
MD
LG