لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

نغمه از هنرمندان افغانستان خواست که با هم مسلکان مهاجر شان کمک کنند


نغمه هنرمند مشهور افغانستان
نغمه هنرمند مشهور افغانستان

آوازخوانان و نوازندگان افغان که پس از بازگشت طالبان به قدرت به پاکستان رفته اند با مشکلات زیادی مواجه هستند.

حیات روغانی، نویسنده و عضو مرکز تحقیقاتی و انکشافی «مفکوره» در پیشاور پاکستان به رادیو آزادی گفت که شمار این آوازخوانان و نوازندگان به بیش از ۱۵۶ تن می‌رسد.

آقای روغانی گفت که این آوازخوانان و نوازندگان در خیبر پشتونخواه با مشکلات مختلف مواجه اند: "از طرف جامعه هنری در پیشاور ۱۵۶ تن ثبت شده‌اند. برخی از آنان مشکلاتی دارند و آنان که در حالت اضطراری آمده‌ اند، ویزای پاکستان ندارند، زیر فشار پولیس قرار دارند. آنان هم چنین در قسمت جای برای اسکان هم به مشکلاتی مواجه هستند و هم چنین آنان به دسترسی به شفاخانه و آموزش کودکان‌شان نیز به مشکلاتی مواجه هستند."

آقای روغانی، از آوازخوانان و هنرمندان موسیقی افغانستان که در کشورهای اروپایی و امریکایی زندگی می‌کند، می‌خواهد که به هم مسلکان‌شان در پاکستان همکاری کنند.

رادیو آزادی تلاش کرد تا با آوازخوانان و نوازندگان افغان مقیم خیر پشتونخواه هم صحبت کند، اما هیچ یک از آنها دستیاب نشدند.

در این اواخر، شماری از هنرجویان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال به رادیو آزادی گفته بودند که با مشکلات مختلف روبرو هستند.

همزمان، خانم نغمه آوازخوانان مشهور افغانستان، از هنرمندان موسیقی که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند و زندگی آرامی دارند می‌خواهد که دست یاری به سمت هم مسلکان شان در خیبر پشتونخواه دراز کنند: "در شرایط کنونی، آرزوی من این است که با آن هنرمندانی که از افغانستان خارج شده‌اند، دست آنان گرفته شود و با آنان کمک شود."

قابل ذکر است که با تسلط طالبان بر افغانستان شمار زیادی از آوازخوانان و هنرمندان موسیقی کشور را ترک کرده‌اند.

شماری از هنرمندان نیز در افغانستان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

حکومت طالبان شنیدن موسیقی را حرام خوانده و پخش آنرا در رسانه‌ها، محافل عروسی‌ و موترها منع کرده است.

چندی قبل در برخی از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شد، دیده می‌شد که شماری از افراد مسلح آله‌های موسیقی را شکسته و آتش می‌زنند. اما زمان ثبت این ویدیوها مشخص نیست.

شماری از هنرمندانی که در افغانستان مانده اند ترک مسلک کرده و به کارها دیگر رو آورده اند.

برخی از آنها به رادیو آزاده گفته اند که با برگشت دوباره طالبان به قدرت با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شده اند.

XS
SM
MD
LG