لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

بانکنوت‌های کهنه و اعتراض صرافان؛ بازار خرید و فروش تیل و گاز در هرات متوقف شد


تصویر آرشیف: نمایی از شهر هرات
تصویر آرشیف: نمایی از شهر هرات

خرید وفروش تیل و گاز به روز دوشنبه دراعتراض به افزایش بانکنوت های کهنۀ پول افغانی دربازار های ولایت هرات به حالت تعلیق در آمد.

یک روز قبل صرافان هرات به خاطر موجودیت بیش از حد بانکنوت های کهنه٬ اعتصاب کرده بودند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نا وقت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که اقدامات برای حل این مشکل روی دست است. وی درپاسخ به این پرسش که آیا حکومت طالبان بانکنوت های جدید چاپ می کند یانه ؟ گفت :

" راه های حل این موضوع جستجو می شود . کوشش جریان دارد تا مشکل بانکنوت های کهنه حل ویک راه بدیلی دریافت شود. تلاش ها جریان دارد ولی هنوز کدام اقدام عملی صورت نگرفته است. ما این مشکل را درک میکنیم . دافغانستان بانک در زمینه دست به اقدام شده است."

رسانه های داخلی ازجمله « روزنامه هشت صبح» گزارش داد که انجمن تیل و گاز هرات در اعتراض به افزایش بانکنوت های کهنۀ پول افغانی دربازار فعالیت خود را متوقف کرد.

بانکنوت های مندرس در بازار های افغانستان مشکلات فراوانی را به مردم و بازرگانان ایجاد کرده است
بانکنوت های مندرس در بازار های افغانستان مشکلات فراوانی را به مردم و بازرگانان ایجاد کرده است

خبرگزاری پژواک نیز روز یکشنبه از اعتصاب اتحادیۀ صرافان هرات به همین دلیل گزارش داد . صرافان گفتند که بانکنوت های کهنۀ پول افغانی که ارزش آن به ملیون ها افغانی میرسد٬ نزد آنها جمع شده است.

قبل از این صرافان سرای شهزاده در کابل و برخی باشندگان پایتخت شکایت های خود را از مندرس بودن بانکنوت های پول افغانی٬ با رادیو آزادی در میان گذاشته بودند.

آنها گفتند که این بانکنوت ها به حدی کهنه شده که دیگر قابلیت چلش دربازار را ندارند.

صرافان ودکانداران از حکومت طالبان می خواهند که یک مقدار پول جدید از ذخایر بانک مرکزی به بازار عرضه نماید و یا بانکنوت های جدید چاپ کنند.

حکومت سابق بانکنوت های افغانی را درجرمنی ، فرانسه ، بریتانیا وپولند چاپ می کرد ولی هنوز معلوم نیست٬ حکومت طالبان که هنوز ازسوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده٬ بانکنوت های جدید را چه زمانی ودرکجا چاپ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG