لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

کمیته حمایت از خبرنگاران خواهان معذرت خواهی طالبان از خبرنگار آسترالیایی گردید


 اودانل خبرنگار آسترالیایی
اودانل خبرنگار آسترالیایی

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران (CPJ) در بارۀ آنچه رفتار نادرست طالبان با یک خبرنگار آسترالیایی خوانده شده ، واکنش نشان داده است.

CPJ در اعلامیۀ روز پنجشنبه به نقل از کارلوس مارتینز دلاسرنا ، مدیر برنامه های این کمیته گفت که ادارۀ استخبارات طالبان به دلیل آزار و اذیت و توقیف خبرنگاران پاسخگو قرار گیرد.

او همچنان گفته که طالبان به خاطر رفتار شان با لین اودانل معذرت بخواهند و به همه خبرنگاران اجازه دهند بدون ترس کار کنند."

اودانل آسترالیایی که برای مجلۀ امریکایی فارن پالیسی می نویسد٬ روز چهارشنبه در تویتی گفت که از سوی طالبان توقیف شده بود و مجبور شد که به خاطر برخی گزارش های قبلی اش در تویترعذرخواهی کند.

او به کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته است که به تاریخ ۱۶ جولای به کابل رسید و فردای آن روز به وزارت خارجۀ طالبان رفت تا به عنوان خبرنگار خارجی ثبت نام کند.

اما این خبرنگار می گوید که عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان ، درخواستش را برای ثبت نام رد کرد و گفت، گزارش هایی که در بارۀ ازدواج اجباری زنان و دختران با قوماندانان طالبان در سال ۲۰۲۱ تهیه کرده بود نادرست بوده است.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان

در اعلامیه به نقل از لین اودانل آمده که آقای بلخی برایش گفته بود که مقام های استخبارات طالبان با او به تماس می شوند و از وی خواسته خواهد شد که افغانستان را ترک کند.

بر اساس اعلامیه ، برخی از کارمندان استخبارات طالبان در ۱۹ جولای با اودانل در مهمانخانه اش دیدار کردند و سپس او را به ریاست استخبارات در منطقۀ شش درک کابل بردند.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته که ماموران استخبارات طالبان این خبرنگار را تهدید کردند که اگر در تویتی عذرخواهی نکند زندانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در بیانیۀ در تویترش روز پنجشنبه گفت که به دلیل حمایت آشکار لین اودانل از مقاومت مسلحانه علیه حکومت طالبان و گزارش دهی نادرست در مورد خشونت گسترده و برده داری جنسی توسط مقام های طالبان، به او در کابل مجوز کار داده نشد.

ملا هبت الله : وارد کردن اتهامات بی جا به مسئولان طالبان و نقد کردنِ به دُور از واقعیت ، شرعاً جواز ندارد.

در همین حال ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان در بارۀ آنچه اتهامات بی جا و بی قدری مسئولان حکومت طالبان خوانده شده است دیروز دستوری را صادر کرد.

در این دستور که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در تویترش نشر کرده گفته شده است که وارد کردن اتهامات بی جا به مسئولان طالبان و نقد کردنِ به دُور از واقعیت ، شرعاً جواز ندارد.

در حالیکه مقام های طالبان می گویند که خبرنگاران در افغانستان می توانند آزادانه فعالیت کنند اما خبرنگاران و نهاد های حامی رسانه ها به تکرار گفته اند که با حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان فضا برای فعالیت رسانه ها در این کشور تنگ شده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز چهارشنبه در گزارشی گفت که حکومت طالبان در ده ماه گذشته با سرکوب اعتراضات و محدود کردن آزادی رسانه ها از جمله بازداشت خودسرانۀ خبرنگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی و ایجاد محدودیت برای رسانه ها، مخالفت شان را با آزادی بیان ابراز کرده اند.

XS
SM
MD
LG