لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

شاعران و نویسنده های ولایت غور: فعالیت های فرهنگی در این ولایت متوقف شده است


تصویر آرشیف : نمایی از شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور
تصویر آرشیف : نمایی از شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور

بسیاری از شاعران و نویسندگان در غور می گویند که با برگشت طالبان به قدرت در افغانستان٬ فعالیت انجمن ادبی شهر فیروز کوه متوقف شده است. ‌‌


امان وفایی از شاعران و نویسندگان شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور است. او به رادیو آزادی می گوید که قبل از برگشت طالبان به قدرت، هر هفته تعدادی از شاعران و نویسندگانی که عضویت انجمن ادبی غور را داشتند، برنامه های شعری در اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت راه اندازی می کردند.

اما او می گوید که حال از آن فعالیت ها خبری نیست. او علت هایش را این گونه برشمرد:

"اول یک مشکل عمده این است که ریاست اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی اصلآ در باره شاعران هیچ توجه نکرده. حتیٰ ما جای برای نشستن و نقد ونظر جلسه انجمن ادبی نداریم که بنشینیم. دوم موضوعات اقتصادی که فعلا ما بیشتر شاعران بیکار هستیم و در خانه نشسته‌ایم و هیچ کار و منبع درآمدی هم نداریم."

امان وفایی در سال های گذشته دو اثرش را تحت عنوان( مهمان کوچه و امواج آبی ) به چاپ رسانده و رونمایی کرده است.

امان الله وفایی یکی از شاعران ولایت غور
امان الله وفایی یکی از شاعران ولایت غور

گل رحمان فراز ۳۴ ساله٬ نویسنده در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور با امان وفایی موافق است.
او وضعیت موجود را با سال های گذشته مقایسه می کند.

" در حکومت جمهوریت مردم توانایی این را داشتند که دور هم جمع شوند نقد و نظر وجود داشته باشد، و بعد از نقد و نظر اصلاحات بخاطر پیش‌برد امور به وجود بیاید. با روی کار آمدن حکومت طالبان و همچنان رهبری امارت اسلامی افغانستان وضیعت دگرگون شد وهمچنان مردم فرصت انتقاد، فرصت نظارت بر عملکرد حکومت و همچنان فرصت نشست و برخواست های مدنی و اجتماعی را از دست دادند."

او گفت که با وضعیت پیش آمده، بسیاری از شاعران و نویسندگان غور را با مشکل اقتصادی، روحی و ذهنی روبرو کرده.

صفیه صفایی ۳۴ ساله یکی از شاعران زن در غور است.

او به رادیو آزادی گفت که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم حمایت حکومت طالبان نتواسته آثار شعری اش را به چاپ برساند.

"در طی چند سال گذشته من چند اثر نوشتم. اما به دلیل اینکه به بسیار مشکلات اقتصادی روبرو هستم و حمایت نمی شوم نتوانستم کتاب های خود را به چاپ برسانم. متاسفانه حکومت امارت به شاعران ونویسنده‌گان هیچ ارزش قایل نمی شوند و اینکه من یک زن شاعر هستم اصلا با من حمایت و همکاری نمی‌کنند."

اطلاعیه یی که از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غور در مورد ثبت نام شاعران و نویسنده های این ولایت از سوی اداره امارت اسلامی صادر شده است
اطلاعیه یی که از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غور در مورد ثبت نام شاعران و نویسنده های این ولایت از سوی اداره امارت اسلامی صادر شده است

مولوی عبدالحی زعیم سرپرست اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور روایتی دیگری دارد. وی میگوید:

"ما این را نمی‌پذیریم که در غور یادی از شعر و شاعران و ادیب ها نیست. ما هفته گذشته مکتوبی را نشر کردیم که کسانیکه شاعر هستند و کسانی که نویسنده هستند اطلاعات فرهنگ برنامه دارد که به آنها جایزه بدهد. در صورتیکه اثر مهمی داشته باشند بعضی کسانیکه شرکت کردند ومقاله های داشتند بعضی فرهنگی های که اثر داشتند دادند. ما آنها را به مرکز رساندیم و اینکه ما برنامه شعر و شاعری برگزار نکرده‌ایم مشکلات اقتصادی بوده وان‌شاءالله تصمیم داریم به زودی برنامه مشاعره های خود را ترتیب و راه اندازی کنیم."


اما شاعرانی و نویسندگان محلی که با مولوی زعیم موافق نیستند می گویند که منتظر گام های عملی برای بهبود وضعیت شعر و ادب در غور اند.

درخواست وفایی این است:

" از امارت اسلامی جداً خواهش می‌کنیم که اگر دیگری کاری نمی تواند، حداقل ریاست اطلاعات و فرهنگ یک جای برای بود و باش و یا مکانی برای ما مشخص کند. فقط هدف ما این است که فرهنگ رشد بکند و فرهنگ نهادینه شود بین جوانان ولایت غور."

XS
SM
MD
LG