لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

یک بانوی خبرنگار از سوی طالبان در ننگرهار لت و کوب شده است


سلگی احساس
سلگی احساس

یک بانوی خبرنگار در ننگرهار ادعا می‌کند که روز گذشته بعضی از افراد بنام طالبان، وی را لت و کوب و تهدید کرده اند.

این خبرنگار سلگی احساس نام دارد و همراه یک رسانه خصوصی در ننگرهار کار می کرد.

او ادعا می‌کند که روز گذشته در منطقه بالاباغ ولسوالی سرخرود این ولایت شماری از تفنگداران که خود را طالبان معرفی کردند با او خشونت شده است.

سلگی به روز شنبه به رادیو آزادی گفت، حمله کننده‌گان بر او تیر اندازی کردند و با توهین با تفنگ بر سر و تختهٔ پشت اش ضربه زدند.

"من دستانم را بالا کردم،فریاد زدم، تلفن از دستم افتاد در کنار رودخانه زنان هم نشسته بودند آنان هم آمدند و فریاد زدند، در راه دوکاکا بودند آنان هم آمدند مبایلم افتاده بود وقتی که خواستم بردارم، بر شانه هایم زدند افتادم، ضربه دوم به سرم زده شد دیگر نفهمیدم".

وی افزود پیش از این‌که بی‌هوش شود گپ تفنگداران را شنید که گفتند بخاطری با این سرنوشت دچار شده است که با وجود هشدارهای آنان در خانه ننشسته است.

سلگی احساس قبلآ با رادیو انعکاس کار میکرد٬ اما رادیو حالا فعالیت ندارد و وی با یکی از موسسات کار میکند
سلگی احساس قبلآ با رادیو انعکاس کار میکرد٬ اما رادیو حالا فعالیت ندارد و وی با یکی از موسسات کار میکند

سلگی می‌گوید پیش از این خانواده اش تهدید شده بود که باید او از کار دست بکشد و به خانه بنشیند، اما بخاطر وضعیت کنونی و مشکلات اقتصادی نتوانسته به خانه بماند.

او حالا از طالبان می‌خواهد که این رویداد را بررسی کرده و امنیت وی را تامین کنند.

از طالبان در این مورد پرسیدیم اما پاسخ ندادند.

اما انجمن خبرنگاران آسیایی جنوبی در سازمان سارک در یک اعلامیه حمله بر این خبرنگار افغان را محکوم کرده و از طالبان خواسته برای جلوگیری از تکرار این‌چنین حوادث دست بکار شوند.

سارک در اعلامیه نوشته که سلگی احساس لت و کوب شده، بی‌هوش گردیده و از سوی مردم محل به شفاخانه منتقل گردیده است.

انجمن خبرنگاران جنوب آسیا از طالبان خواسته که در برابر نظامیانش که در این رویداد «غیر انسانی» دست داشتند اقدام کند و به حقوق خبرنگاران،آزادی بیان و آزادی رسانه ها احترام کنند.

هرچند طالبان از مصیونیت خبرنگاران در افغانستان و آزادی بیان تعهد دارند، اما از زمانی که گروه دوباره در افغانستان حاکم شده است، به شمول محدودیت دسترسی به اطلاعات، شکایت ها از رفتار بد شان با خبرنگاران هم رو به افزایش است.

لین اودانل خبرنگار استرالیایی
لین اودانل خبرنگار استرالیایی

قصه یی که از هفته پیش تا کنون به‌گونه گسترده جریان دارد بازداشت لین اودانل خبرنگار استرالیایی توسط طالبان است‌

لین اودانل یک روز پس از بازداشت در ۲۰ماه جولای افغانستان را ترک کرد و به پاکستان رفت.

او پس از ترک افغانستان در مطلبی به فارن پالیسی آنلاین نوشت؛ «پس از این نه او و نه هیچ خبرنگار غربی به افغانستان نخواهند رفت.»

پیش از این خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه ها در افغانستان ادعا کرده اند که طالبان بخاطر خاموش کردن صدای آنان به آنان اتهام های متعدد میزنند و توطئه می سازند.

نمونه خوب این مساله بازداشت دو خبرنگار ارزگانی است که طالبان ادعا کردند آنان به اتهام نشر موضوعات اخلاقی بازداشت شدند اما بعدا محکمه طالبان آنان را بی‌گناه شمرد و آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG