لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

دومین روز کنفرانس تاشکند؛ دو نمایندهٔ حکومت امریکا در مباحث اساسی اشتراک می‌کنند


اعضای هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در تاشکند
اعضای هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در تاشکند

کنفرانس بین المللی تاشکند که از روز دوشنبه در ازبکستان برگزار شده است و به بررسی وضعیت در افغانستان تمرکز دارد٬ وارد دومین و آخرین روز خود می شود.

قرار است به روز سه شنبه توماس ویست نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان ورینا امیری نماینده خاص ایالات متحده در امور زنان وحقوق بشر افغانستان در دومین روز این کنفرانس٬ اشتراک کنند.

اعلامیه وزارت خارجۀ امریکا میگوید که هیئت این کشور با این هدف در این گردهمایی سهم می گیرد تا برحمایت بی دریغ واشنگتن از مردم افغانستان تاکید کرده واز طالبان بخواهد که مکلفیت های خود دربرابر مردم افغانستان وجامعه جهانی را برآورده سازند.

توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان
توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان

همچنین قرار است براین نیلسن معین وزارت خزانه امریکا نیز به روز سه شنبه درتاشکند با طالبان ملاقات کند. اعلامیه وزارت خارجۀ امریکا می گوید که آقای نیلسن دربارۀ مشکلات اقتصادی که مردم افغانستان به آن روبرو اند٬ با هیئت طالبان صحبت خواهد کرد.

یک هیئت به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان برای اشتراک در این کنفرانس روزیکشنبه به پایتخت ازبکستان رسید.

رینا امیری نماینده خاص ایالات متحده در امور زنان وحقوق بشر افغانستان
رینا امیری نماینده خاص ایالات متحده در امور زنان وحقوق بشر افغانستان

او در نخستین روز کنفرانس با ولادیمیر نوروف وزیرخارجه وقبل ازآن با معاون شورای امنیت ملی ازبکستان ونمایندۀ خاص رئیس جمهور برای افغانستان عبدالعزیز کاملوف ملاقات های داشت.

در دیدار های حاشیوی این کنفرانس دربارۀ اقتصاد افغانستان ، اتصال منطقه ای ، تاسیس خط آهن میان ترمذ ، کابل وپشاور گفتگو شده است.

آقای متقی گفت که در این ملاقات ها دربارۀ اقتصاد افغانستان ، اتصال منطقه ای ، تاسیس خط آهن میان ترمذ ، کابل وپشاور گفتگو شد.

" از این کنفرانس توقع داریم که دربارۀ اقتصاد افغانستان وازبکستان ومنطقه رول بسیار مثبت داشته باشد. توقع ما این است که حقایقی را که در افغانستان وجود دارد درک کند وپیشرفت های که ما داریم دربخش اقتصاد ، امنیت ، و دربخش روابط با کشورهای همسایه ، منطقه وجهان درک شود. ودر روشنی آن دیگر کشورها وسازمان ها می توانند که تصامیم خوب بگیرند."

شاید هدف آقای متقی از تصامیم خوب اشارۀ به سوی به رسمیت شناختن حکومت طالبان تلقی شود اما جهانیان به صراحت گفته اند تاکه طالبان به حق آموزش وکار زنان ودختران وحقوق بشری همه مردم احترام قایل نشوند٬ به رسمیت شناخته نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG