لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

رینا امیری: در نشست تاشکند از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نشد


نشست تاشکند در مورد افغانستان
نشست تاشکند در مورد افغانستان

هرچند قرار بود که روز چهارشنبه برخی مقام‌های امریکایی با یک هیئت از حکومت طالبان ملاقات کنند و روی مشکلات اقتصادی در افغانستان باهم بحث کنند، اما رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در بخش حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان این نشست را از قبل به گونۀ اعتراضی تحریم کرده است.

بانو امیری ناوقت شب سه شنبه در صفحۀ توییترش در مورد نشست تاشکند و مذاکرات امروز هیئت امریکایی با طالبان اظهاراتی را مطرح کرده است.

وی نوشته است که او در نشست دو جانبه با طالبان شرکت نمی‌کند، اما برای توماس ویست و همکارانش برای پیشرفت در تلاش‌های شان در بخش ثبات اقتصادی افغانستان آرزوی موفقیت می‌کند.

رینا امیری پیش از این در اوایل ماه جولای در دوحه نیز نشست رو در رو با طالبان را به دلیل نقض حقوق زنان از سوی آنان تحریم کرده بود.

رینا امیری
رینا امیری

بانو امیری افزوده که در نشست تاشکند تأکید کرده که بدون حمایت از حقوق زنان افغان در افغانستان، ایجاد یک روند سیاسی همه‌شمول و پایان دادن به بدرفتاری با تمام طرف‌ها نمی‌توان امنیت، ثبات اقتصادی و صلح را در افغانستان به میان آورد.

بانو امیری گفته که جای خوشی است که شاهد حمایت جهان از آموزش دختران و حق کار زنان به هدف حمایت اقتصادی از آنان بوده است. او افزوده که بیشتر اشتراک کنندگان نشست تاشکند خواستار یک روند سیاسی همه‌شمول شدند و هیچ کسی از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نکرد.

اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در این نشست از دست‌آوردهای شان یاد کرد و گفت که خواستار رسیدن افغانستان به ثبات و تعامل با جهان هستند.

در همین حال توماس ویست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان در صفحۀ توییتر خود نوشته است که هر اشتراک کنندۀ نشست تاشکند از طالبان خواستند که به دختران دانش‌آموز دورۀ ثانوی اجازۀ آموزش دهند و این محدودیت هر چه زودتر برداشته شود.

او افزود که بیشتر اشتراک کنندگان از نقض حقوق بشر در افغانستان به ویژۀ وضع محدودیت بر زنان و خبرنگاران ابراز نگرانی کردند.

توماس ویست با اشاره به ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان نوشته است، برخی اشتراک کنندگان به شمول او از نبود یک حرکت سیاسی در افغانستان ابراز نارضایتی کردند که تمام افغان‌ها در آن جمع باشد.

اما طالبان ادارۀ خود را همه شمول می‌دانند و می‌گویند، در این باره فشارها و فرمایش‌های جهان را نمی‌پذیرند.

توماس ویست از حضور القاعده هم در افغانستان نگرانی کرده و گفته که برخی اشتراک کنندگان نشست تاشکند در واکنش به حملاتی که از خاک افغانستان به کشورهای همسایۀ آن صورت گرفته، از طالبان خواستند که بر ضد گروه داعش اقدام جدی کنند.


اما با وجود این همه، طالبان این نشست را موفق می‌دانند و نمایندگان و اعضای طالبان در رسانه‌های اجتماعی به این خوش هستند که برخی‌ها ادارۀ کنونی طالبان را حکومت خطاب کردند.

اما در پاسخ به این موضوع توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژۀ اروپا برای افغانستان در صفحۀ توییتر خود نوشته است که این حقیقت نادرست است و اتحادیۀ اروپا به گونۀ آشکارا گفت که افغانستان حکومت به رسمیت شناخته شده ندارد.

XS
SM
MD
LG