لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

کابل میزبان دور جدید مذاکرات هیئت حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان


آرشیف - دو تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان
آرشیف - دو تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان

براساس گزارش رادیو مشال، هیئت جدید پاکستان دیروز شنبه پس از رسیدن به کابل با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان هم ملاقات کرده است و مذاکرات این هیئت با اعضای تحریک طالبان پاکستان به میانجیگری حکومت طالبان به پیش می‌رود.

حکومت پاکستان تا هنوز رسماً در مورد سفر این هیئت به کابل چیزی نگفته.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پرسش رادیو آزادی در این مورد گفت که اطلاعات را جمع آوری می‌کند.

اما رسانه‌های پاکستانی از جمله روزنامه انگلیسی زبان دان گزارش داده اند که این هیئت برای یک سفر چهار روزه به کابل رفته است.

این هیئت دوازده نفری از جمع گروه ۳۵ نفری‌ای است که در ماه جون برای هدف مشابه به کابل سفر کرده بود.

تحریک طالبان پاکستان در آن زمان برخی پیشنهادات خود را با هیئت شریک ساخته بود، از جمله لغو الحاق مناطق قبایلی با ایالت خیبرپختونخوا.

مناطق قبایلی پاکستان در ۲۰۱۸ میلادی پس از تعدیل در قانون اساسی این کشور از وضعیت ویژه خارج و بخشی از ایالت خیبر پختونخوا پاکستان شد.

هیئت جدید پاکستانی دیروز شنبه در حالی به کابل رسید که همان روز یک هیئت دیگر این کشور که متشکل از علمای دینی بود از کابل به پاکستان برگشت.

رهبری این هیئت را مفتی تقی عثمانی به عهده داشت که پس از رسیدن به پاکستان در توییترش سفرش به کابل را موثر خواند.


او از دیدارش با اعضای تحریک طالبان پاکستان چیزی نگفته اما یک منبع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته ازش نام برده شود به رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی گفته که هیئت به رهبری عثمانی با مفتی نور ولی مسید رهبر طالبان پاکستان در افغانستان دیدار کرده.

مذاکرات رو در رو میان هیئت حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان در ماه می سال روان میلادی به میانجیگری حکومت طالبان در افغانستان آغاز شد.

سپس در ماه جون هم دو طرف با هم مذاکره کردند که در نتیجه پیشرفت هایی را هم به همراه داشت: مثلاً به اساس گزارش‌ها، آتش‌بس یک ماهه حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان تا مدت نامعلومی تمدید شد.

XS
SM
MD
LG