لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

مذاکرات یک جرگه پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی در کابل


این پوستر در وزیرستان جنوبی بخاطر آگاهی عامه در مورد مذاکرات حکومت پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی نصب شده است.
این پوستر در وزیرستان جنوبی بخاطر آگاهی عامه در مورد مذاکرات حکومت پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی نصب شده است.

یک مقام سفارت پاکستان در کابل به رادیو مشال گفت که هیئت ۵۰ نفری پاکستان صبح روز چهارشنبه به کابل رسیده است.

در این هیئت بزرگان قومی مناطق قبائیلی، افسران سابق اردو و بعضی اعضای فعلی و سابق پارلمان پاکستان شامل اند.

یک عضو این هیئت، محمد صالح شاه سناتور سابق از آغاز سفر به کابل روز گذشته گفت که رهبری نظامی و سیاسی پاکستان از این هیئت حمایت می‌کند و او امیدوار است که این سفر نتیجه بدهد.

مقامات پاکستان به این باور هستند که در مورد تمدید آتش‌بس بین طرفین بزودی موافقه خواهد شد.

یک عضو دیگر این هیئت، نماینده وزیرستان جنوبی در اسامبله قومی مولانا جمال الدین گفت که اردوی پاکستان در این بخش نیت نیک نشان داده و از سوی تحریک طالبان پاکستان هم پیام‌های مثبت به دست آورده اند.

به گفته او، اردو به آنها گفته است که خواهان امنیت در این مناطق می‌باشد و مذاکرات هم باید روی امنیت منطقه تمرکز داشته باشد.

اردو و حکومت پاکستان تا حال در مورد مذاکرات رسماً توضیحات نداده و اجندای مذاکرات را هم شرح نکرده اند. اما یک قوماندان تحریک طالبان پاکستان که نخواسته نامش ذکر شود روز ۳۰ ماه می به بخش مشال رادیو آزادی گفته که حکومت پاکستان بعضی از خواسته های مهم تحریک طالبان را قبول کرده است.
در خواسته های تحریک طالبان موارد زیاد وجود دارد از جمله آزادی محبوسین آنها و بیرون شدن اردو از مناطق قبائیلی.

منابع تحریک طالبان گفته اند درخواست های حکومت و اردوی پاکستان از جمله این است که تحریک طالبان پاکستان شاخه مسلح خود را لغو کند، افراد آن بدون جواز، اسلحه حمل نکنند، قانون اساسی پاکستان را بپذیرند، با شبکه داعش روابط نداشته باشند و با حکومت پاکستان آتش‌بس کنند.

منظور پشتین
منظور پشتین

اما منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون می‌گوید به نتیجه این مذاکرات و در نهایت پایدار ماندن آن چندان خوشبین نیست: "آنها برای چه مذاکرات می کنند. بخاطر همینکه طالبان را دوباره بیاورند. دیروز آنها جنگ می‌کردند که طالبان را از اینجا ها بیرون کنند. امروز مذاکره می‌کنند که دوباره آنها را بیاورند و دیگر اینکه چه ضمانت وجود دارد که امروز آنها را آوردند و بعد عملیات را شروع کنند که آنها دوباره خارج شوند."

به گفته پشتین نمایندگان تحریک طالبان باید به کشور دعوت شوند و در همینجا با آنها مذاکره کنند و به آنها ضمانت داده شود که خواسته های مشروع آنها پذیرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG