لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

سازمان ملل ۲۵۰ خانهٔ تخریب شده از جنگ در کاپیسا را ترمیم می‌کند


تصویر آرشیف: یکی از خانه های تخریب شده در نتیجهٔ جنگ
تصویر آرشیف: یکی از خانه های تخریب شده در نتیجهٔ جنگ

کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین ، برای ۲۵۰ خانواده بی جاشده در ولسوالی های تگاب و نجراب کاپیساکمک میکند. کمک به خانواده هایی صورت میگیرد که بر اثر جنگ های گذشته منازل شان تخریب شده بود .

این برنامه جهت ترمیم و اعمار دوباره منازل آنها، در هم آهنگی با ریاست امور مهاجرین ادارهٔ محلی طالبان در کاپیسا پول نقد توزیع می کند.

حیات الله 54 ساله از شماره کسانی است که در جریان جنگهای سه سال پیش خانه اش ویران شد.

حالا از کمک سازمان ملل متحد برای بازسازی سرپناهش خوشحال است.

او دهقان محلی است در قریه بهادر خیل ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا.

حیات الله به رادیو آزادی می گوید که یک ونیم سال قبل در نتیجه جنگ میان طالبان و نیروهای حکومت پیشین، خانه اش ویران شد.

"به اثر بمباردمان تمام خانه ما تخریب شد. فعلاً من با فامیل خود در جای دیگر مهاجر هستیم. همراه ما وعده شده است که چهار هزار دالر کمک می شود، در مرحله اول تاحال سیزده صد دالر برای ما دادند و برای ما گفتند که در مجموع چهار هزار دالر برای تان کمک میشود تا خانه خود را دوباره اعمار کنید. در قریه ما سرک نداریم، برق نداریم و آب هم نداریم و این چهار هزار برای ما کفایت نمی کند."

تعداد کسانی که مستحق کمک در این برنامه شناخته شده اند میگویند که مقدار کمک ها اندک است
تعداد کسانی که مستحق کمک در این برنامه شناخته شده اند میگویند که مقدار کمک ها اندک است

مولوی حمدالله حقانی رئیس اداره امور مهاجرین طالبان در ولایت کاپیسا میگوید که در سالهای جنگ در ولسوالی های تگاب ، نجراب واله سای این ولایت صدها منزل مردم ملکی تخریب شده است. طالبان و نیروهای حکومت وقت درآن جاها سنگرهای وسیع داشتند.

بر اساس این برنامه٬ ملل متحد برای اعمارمجدد هر خانه تا چهار هزار دالر امریکایی می پردازد

"از طرف جناح های درگیر(نیروهای جمهوریت و طالبان) در جریان جنگ این خانه ها تخریب شده اند. حتی اشجار و حیوانات هم در این جنگ صدمه دیدند . بسیاری درختان را دیدیم که در جریان جنگ ازاثر برخورد توپ ها واژگون شده اند."

به گفته مولوی حمدالله ،کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجران با راه اندازی یک برنامه کمک رسانی در نظر دارد که به مشکل بی سرپناهی آسیب دیده گان جنگ توجه صورت بگیرد.

به گفته مسئولین ریاست امور مهاجرین کاپیسا، ملل متحد این کمک ها را به همکاری برخی از موسسات انجام می دهد.

این کمک ها بسیاری از خانواده ها را قادر خواهد ساخت تا دوباره به خانه های خود برگردند.
این کمک ها بسیاری از خانواده ها را قادر خواهد ساخت تا دوباره به خانه های خود برگردند.

مظفرشاه مسئول پروژه اعمار سرپناه، یکی از موسسات همکار کمیشنری سازمان ملل متحد در این مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت که پول برای بازسازی خانه های تخریب شده در چند مرحله به نیازمندان داده می شود.

"وقتی که این ها مطابق قسط اولی کار اعمار خانه های شان را تکمیل کردند قسط دوم برای شان پرداخت میشود. قسط دوم چهارده صد دالر است که برای ادامه کار اعمار خانه های شان پرداخت میشود و با تکمیل پلان قسط دوم قسط سوم که ششصد دالر است برای شان پرداخت میگردد که جمعاً برای هر فامیل سه هزار و سه صد دالر پرداخت میشود تا مطابق نقشه UNHCR خانه های شان اعمار گردد."

اما لطف الرحمن ۶۳ ساله در قریه ادی زایی ولسوالی تگاب کاپیسا از شمار خانواده های آسیب دیده ای است که می گوید تحت پوشش کمک ها نیامده است.

"در بالای کوه پوسته امنیتی بود و هاوان فیر میکردند چون در قریه ما طالبان بودند. در اثر جنگ ها توسط فیر راکت دو دخترم و برادر خانمم شهید شدند اما برای ما تاحال هیچ کمکی درنظرگرفته نشده."

ولسوالی هایی را که حالا کمشنری سازمان ملل در امورپناهنده گان درولایت کاپیسا تحت پوشش گرفته از ساحات جنگ زدهٔ کاپیساست . دراین ولسوالی ها ازسال ۲۰۱۴ تاپانزدهم اگست سال گذشته در این مناطق جنگ شدید جریان داشت.

برخی ها از این کمک های سازمان ملل متحد خوشحال اند. اما برخی دیگر مثل حیات الله می گویند که جنگ زیربنای زندگی شان را برهم زده و این کمک ها نمی تواند آنان را به این زودی ها به زندگی عادی برگرداند.

XS
SM
MD
LG