لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

شکایت راننده ها از مشکلات موجود در شاهراه سالنگ


تصویر آرشیف : نمایی از شاهراه سالنگ در ولایت پروان
تصویر آرشیف : نمایی از شاهراه سالنگ در ولایت پروان

مسافران و رانندگان می گویند که به دلیل خرابی شاهراه و تونل سالنگ به مشکل فروان برخورده اند. آنان می گویند که شاهراه به بازسازی و ترمیم اساسی نیاز دارد.

عزیزآغا ۳۹ ساله هر هفته دوبار از کابل به ولایت های کندز و بلخ سفر می کند.

او چشم دیدش را اینگونه بیان می کند.

"سالنگ ها مدت زیاد می شود که خراب است، سرک هایش کاملاً خراب شده، آب زیاد در سرک ها جمع شده، در روی سرک سنگ های بزرگ است، چوقوری های زیاد دارد. موتر های خورد و بزرگ و مسافرین خیلی با مشکل مواجه اند. در این مسیر بسیار مردم اذیت می شوند. فعلاً آب و هوا خوب است ولی اگر زمستان شود شاید موتر ها واژگون شوند، ممکن راه بندان زیاد شود و شاید بر اثر حادثات تلفات هم بیشتر شود."

شاهراه سالنگ یگانه گذرگاه مزدحم افغانستان است که شمال را به پایتخت وصل می کند.

عزیزآغا از حکومت طالبان می خواهد که برای حل مشکلات شاهراه سالنگ توجه کند.

"تقاضای من از امارت اسلامی این است که در مورد بازسازی شاهراه سالنگ توجه و کوشش کنند چون ما مسافرین و راننده ها خیلی به مشکلات مواجه هستیم. باید توجه کنند که مسیر سالنگ هموار شود. داخل تونل بسیار خرابی های زیاد دارد، جاده های متصل به تونل زیاد مشکل دارند. سابق که از کابل الی پلخمری حرکت می کردیم چهار الی پنج ساعت را در برمی گرفت، اما حالا که حرکت می کنیم هفت الی ده ساعت را در برمی گیرد."

تصویر آرشیف: نمایی از داخل تونل سالنگ
تصویر آرشیف: نمایی از داخل تونل سالنگ

محمد واجد ۲۸ ساله باشنده ولایت غزنی موتر باربری دارد.

او از راننده گانی است که می گوید به علت مخروبه بودن سرک شاهراه سالنگ کاربرایش طاقت فرسا شده است.

" وضعیت سالنگ خیلی خراب است. روی سرک سنگ است و داخل تونل آب جمع شده و پایان آب معلوم نمی شود که چوقوری است، سنگ است، چی است؟ تیر های موتر ما تخریب می شود. کاملاً مشکلات است دو موتر از کنار هم عبور نمی توانند ، چون راه کاملاً خراب است. سنگ بسیار زیاد است، داخل گلوری و داخل تونل دو موتر جای نمی شود یک موتر که بخواهد عبور کند اگر موتر دوم بیاید راه مسدود می شود. حادثات خیلی زیاد است ما که رفت و آمد می کنیم حتماً موتر ها را می بینیم که واژگون شده یا عوارض کرده. خواست ما این است که باید راه را ترمیم کنند." .

تونل سالنگ در ارتفاع ۳۹۵۰ متری از سطح بحر قرار دارد.

بااین حال حکومت سرپرست طالبان می گوید که برای رسیده گی به مشکلات شاهراه سالنگ اقداماتی را روی دست دارد.

مولوی حمیدالله مصباح سخنگوی وزارت فواید عامه حکومت طالبان که در این مورد با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت:

"مشکلات زیاد است و وزارت اولویت به آن شاهراه داده است. به علاوه چند بار جغل اندازی، بعضی کار ها مانند خاک اندازی که در گلوری ها کردیم، این وظیفه همیشگی ریاست حفظ و مراقبت از سالنگ ها است که جریان دارد. اما برای ترمیم اساسی آن ما امسال پلان گرفتیم که انشاءالله به زودی عملاً کار آن آغاز می شود."

آقای مصباح در مورد چگونگی کار اساسی ترمیم و بازسازی این شاهراه معلومات و جزییات ارایه نکرد.

به اساس معلومات وزارت فواید عامه حکومت طالبان تونل سالنگ در ارتفاع ۳۹۵۰ متری از سطح بحر قرار دارد.

کارساخت تونل سالنگ در سال ۱۳۳۷ آغاز و پس از ۶ سال ازسوی روسیه ساخته و تکمیل شد.

این شاهراه به ویژه تونل آن در جریان جنگهای تجاوزقوای نظامی شوروی وقت دردهه هشتاد میلادی وجنگ های داخلی در دهه هفتاد خورشیدی آسیب دید. اساسی ترین بازسازی این شاهراه به خصوص تونل آن به هزینه 5 میلیون دالر به کمک مالی اداره توسعه بین المللی امریکا(USAID) درسال ۱۳۹۰ صورت گرفت.

حالا که این شاهراه به بازسازی دوباره نیاز دارد، درست روشن نیست که درحکومت طالبان انتظار عزیزآغا برای بازسازی آن چه زمانی برآورده می شود و چگونه خواهد بود؟

XS
SM
MD
LG