لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

تحریک طالبان پاکستان خواستار تحقیق در مورد کشته شدن عمرخالد خراسانی شده است


تصویر آرشیف: برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان
تصویر آرشیف: برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان

تحریک طالبان پاکستان با تائید خبر کشته شدن یک رهبر ارشد خود در افغانستان، در اعلامیه یی از حکومت طالبان خواستار تحقیقات جدی در این مورد شده است.

"عمر خالد خراسانی" همراه با چند تن دیگر، شام یکشنبه در ولایت پکتیکا کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستان به روز سه شنبه (۹ اگست) در اعلامیه تائید کرد که عبدالولی مهمند مشهور به "عمر خالد خراسانی" که قبلاً رهبری این تحریک را در منطقۀ مهمند ایجنسی بر عهده داشت، در افغانستان کشته شده است.

براساس اعلامیه، موتر حامل"عمر خالد خراسانی" شام یکشنبه در نزدیک ولسوالی برمل در ولایت پکتیکا مورد حمله قرار گرفت. در این حمله علاوه بر"عمر خالد خراسانی" دو تن دیگر به نام های مفتی حسن و حافظ دولت خان نیز کشته شدند که همراه با چند رهبر دیگر تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۱۴ به گروه دولت اسلامی معروف به داعش، پیوسته بودند.

در اعلامیه تحریک طالبان پاکستان، از حکومت طالبان در افغانستان خواسته شده تا در مورد این رویداد تحقیق کند و "جاسوسانی" را شناسایی کند که ممکن است، مسئول مرگ رهبران ارشد این تحریک، باشند.

اعضای تحریک طالبان پاکستان بیشتر در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعال اند و حملاتی را بالای نیروهای امنیتی پاکستان نیز انجام می دهند
اعضای تحریک طالبان پاکستان بیشتر در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعال اند و حملاتی را بالای نیروهای امنیتی پاکستان نیز انجام می دهند


تحریک طالبان پاکستان بدون ارائهٔ شواهد یا جزئیات ، در این رویداد عناصر استخباراتی را مقصر دانسته است.

حکومت طالبان در مورد خواست تازۀ تحریک طالبان پاکستان چیزی نگفته، اما قبلاً ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفته بود که آنها در حال بررسی این رویداد هستند.

عبدالولی مهمند مشهور به "عمر خالد خراسانی" که در افغانستان کشته شد، یکی از اعضای تیم تحریک طالبان پاکستان بود که در چند هفته گذشته در مذاکرات با مقامات پاکستانی، جرگه های پشتون ها و در گفتگو با علمای دینی پاکستان، شرکت داشت.


برخی از کارشناسان، کشته شدن شماری از رهبران ارشد تحریک طالبان پاکستان را در افغانستان، یک ضربه بزرگ به این گروه شبه نظامی خوانده، گفته اند که این رویداد آتش بس و مذاکرات صلح جاری بین تحریک طالبان پاکستان و حکومت اسلام آباد را دچار تردید ساخته است.

تحریک طالبان پاکستانی از متحدان نزدیک طالبان افغان دانسته میشود.

براساس گزارش ها در چند روز اخیر در مناطق همسرحد با افغانستان، حملات بر نیروهای پاکستان افزایش یافته و در تازه ترین مورد، دیروز مقامات پاکستان تایید کردند که یک بمب گذار انتحاری کاروان امنیتی را در وزیرستان شمالی در پاکستان هدف قرار داد و چهار عسکر پولیس کشته شدند.

در اعلامیۀ اردوی پاکستان گفته شده که تحقیقات در مورد این رویداد ادامه دارد.

خبر کشته شدن رهبران ارشد تحریک طالبان پاکستان در افغانستان یک هفته پس از آن منتشر می شود که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در نتیجۀ حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی در کابل خبر داد.

تحریک طالبان پاکستانی از متحدان نزدیک طالبان افغان دانسته میشود. گروه طالبان از ماه اگست سال پیش دوباره بر افغانستان حاکم شده است.

XS
SM
MD
LG