لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

با گذشت بیست روز جسد کوهنورد افغانستان از کوه "کی۲" پائین آورده نشده است


علی اکبر سخی، کوهنورد افغانستان که در جریان صعود در کوه (کی۲) جان باخت و جسدش تا هنوز در بلندای این کوه باقی مانده است.
علی اکبر سخی، کوهنورد افغانستان که در جریان صعود در کوه (کی۲) جان باخت و جسدش تا هنوز در بلندای این کوه باقی مانده است.

علی اکبر سخی، کوهنورد افغانستان که ۲۰ روز پیش در تلاش برای صعود به دومین قلۀ مرتفع جهان (کی۲) جان باخت، جسدش هنوز به خانواده‌اش تسلیم داده نشده است.

علی اکبر سخی به تاریخ ۲۱ جولای هنگام تلاش برای صعود به دومین قلۀ مرتفع جهان در منطقه گلگیت بالتستان پاکستان جان باخت.

رشید سخی، برادر علی اکبر سخی به رادیو آزادی گفت، جسد برادرش هنوز هم از بلندای کوه (کی۲) پائین آورده نشده است: "خود کمپنی که با آن برادرم قرارداد داشت با ما همکاری نکرده است. اگر از روز اول با ما همکاری می‌کرد امکانات داشتند، اما تا حال هم این کمپنی با ما همکاری نکرده است. تیمی که برادرم ساخته بود به نام (هایک ایند وینچرز افغانستان) است و آنرا شخصی ایجاد کرده بود و شخص خودش آنرا حمایت می‌کرد."

به گفته برادر علی اکبر سخی، وی با شرکتی به نام قراقورم قرارداد داشت و هوتل سرینای پاکستان او را اسپانسر کرده بود، اما این دو مرجع تا به حال هیچ کمکی برای انتقال جسد برادرش انجام نداده اند.

او می‌گوید، کمپنی دیگری که برادرش را بیمه کرده بود نیز خواهان دریافت پول برای انتقال جسد برادرش از آنها شده است: "تنها خرچ پایین کردن جسد از کمپ بیستو تا اسکاردو بیست هزار دالر هزینه دارد که پانزده هزار آنرا کمپنی و ۵ هزار آنرا باید ما پرداخت کنیم این کار برای ما جالب است زیرا در قرارداد برادرم بیمه است. امروز را به فردا گفته ما را فریب داده ولی کار را انجام نداده اند."

شرکتی قراقورم در پاکستان که آقای سخی با رهنمایی آن می‌خواست به قلۀ بلند کی۲ برود، پیش از این به رسانه‌های پاکستانی گفته بود که او در جریان صعود به این کوه در میان راه کمپ دوم تا سوم هنگام بالا رفتن از کوه به گونۀ ناگهانی بیمار شده و پس از آن جان باخته است.

این شرکت همچنان گفته که جسد علی اکبر سخی در ۷ هزار متری این کوه بند مانده و امکان پائین آوردن آن بسیار کم است.

کوه‌های "کی ۲" در منطقۀ گلگیت بالتستان پاکستان پس از قلۀ ایوریست، دومین قلۀ بلند در جهان به‌شمار می‌رود.

کوه (کی۲) در پاکستان
کوه (کی۲) در پاکستان

علت اصلی درگذشت علی اکبر سخی تا هنوز رسماً روشن نشده و برادرش می‌گوید که شرکت قراردادی باید در این باره توضیح دهد و جسد برادرش را هر چه زودتر به آنان تحویل دهد.

با اینحال ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان اطمینان می‌دهد که سفارت افغانستان در پاکستان با هماهنگی حکومت پاکستان، خانوادۀ علی اکبر سخی و شرکت قراقورم تلاش می‌کنند تا جسد وی را انتقال دهند.

او گفت: "متاسفانه که کمپنی با مشکلات تخنیکی روبه‌رو است و تا هنوز نتوانسته به جسد علی اکبر سخی دسترسی پیدا کند با آن هم سفارت افغانستان با تمام توان کوشش و تلاش می‌کند تا جسد علی اکبر سخی را از آنجا انتقال دهد."

علی اکبر سخی، باشندۀ اصلی ولسوالی دوشی ولایت بغلان بود که یک نهاد کوهنوردی را به هدف تشویق جوانان به ورزش کوهنوردی نیز ایجاد کرده بود

XS
SM
MD
LG