لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

سرازیر شدن سیلاب ها در افغانستان جان حداقل ۷ تن را گرفت


تصویر آرشیف : جاری شدن سیلاب در شرق افغانستان
تصویر آرشیف : جاری شدن سیلاب در شرق افغانستان

مسوولان وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گویند شب گذشته در ۷ ولایت سیلاب‌ ها جاری شده است.

آنان هرچند می‌گویند آمار دقیقی از تلفات جانی و مالی این سیلاب ها تا کنون ندارند اما جان باختن ۷ تن به‌شمول زنان و کودکان را تایید می‌کنند.

شرف الدین مسلم معین وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان روز جمعه به رادیو آزادی گفت سیلاب‌ها تا هنوز در برخی از ولایت‌ها جریان دارد.

به گفته وی این سیلاب‌ها ولایات خوست، پکتیا، لوگر، غزنی، میدان وردک، پروان و کاپیسا را دربر گرفته که راه‌های مواصلاتی برخی از این ولایات را بسته است.

وی افزود تا کنون آنان توانستند شاهراه غزنی- کابل را پاکسازی کنند و تلاش‌های برای بازگشایی دیگر شاهراه‌ها نیز ادامه دارد.

"در ولسوالی جلریز که مربوط میدان وردک می‌شود آن‌جا یک زن با دو دخترش‌،طفل‌ها، شهید شدند دیگر در راه پکتیا- لوگر یک موتر که دو طفل و مادر و پدرشان شهید شدند، موتر را سیلاب‌ها بردند، و تلفات مالی آن‌طور ارقام دقیق تا حالا گرفته نشده".

تصویر آرشیف٬ باشنده گان یکی از محلات سیلاب زده در شمال کابل
تصویر آرشیف٬ باشنده گان یکی از محلات سیلاب زده در شمال کابل

محمد یاسین باشنده ولسوالی گیان پکتیکا می‌گوید سیلاب‌ها در نتیجۀ باران‌های شدید از ساعت ۷شب در گیان سرازیر شده است.

او از خسارات هنگفت مالی به اثر سیلاب‌های جمعه شب در این ولسوالی به رادیو آزادی گفت:

خسارات ناشی از سیلاب های اخیر در افغانستان زیاد است و باشنده گان مناطق سیلاب زده به کمک های فوری نیاز دارند

"تقریبا ۲۵ فیصد زمین‌ زراعتی را آب برده و جواری که آینده مردم بود یا حاصلات آینده مردم است همه از آن نا امید شدند این‌جا که پیش از این زلزله آمده بود این منطقه را زلزله هم تخریب کرده بود اکنون که شب سیلاب‌ها هم آمد اول که خانه ها تباه شدند و به تعقیب آن زمین‌های زراعتی هم تباه شدند".

میدان وردک یکی از ولایاتی است که به اثر این سیلاب‌ها سه تن در آن جان باختند و راه‌های مواصلاتی آن با ولایت بامیان مسدود شده است.

صفی الله راید رییس اطلاعات و فرهنگ ادارهٔ محلی طالبان در ولایت میدان وردک روز جمعه به رادیو آزادی گفت به اثر سیلاب‌های شب گذشته در جلریز، سیدآباد، تنگی‌دره، چک، بازار سیوه و منطقه عرب‌ها به زمین‌های زراعتی آسیب زیاد رسیده است.

از آغاز امسال این چندمین باری است که در شماری از ولایات افغانستان زلزله و سیلاب از مردم قربانی می‌گیرد و خسارات مالی هنگفت نیز برجا می‌گذارد

وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان تنها آمار تلفات سیلاب‌ها، برف باری‌ها و فرو ریختن معدن از ماه اسد سال ۱۴۰۰ تا کنون را ۴۸۰ کشته، ۶۸۵ زخمی گفته است.

این وزارت همچنان گفته که در اثر این حوادث ۶ هزار و ۱۰ خانه نیز به گونه کامل یا قسما تخریب شده است.

گفتنی‌ست که افزون بر این زمین لرزه‌های اخیر در ماه سرطان امسال در ولایت‌های خوست و پکتیکا بیش از هزار کشته و نزدیک به سه هزار زخمی برجا گذاشتند.

XS
SM
MD
LG